• SpectraCure/

Teckningsperioden påbörjad för SpectraCure AB:s IPO-emission med planerad listning på Aktietorget

Bolaget är ännu inte godkänt för upptagande till handel, men använder Aktietorgets pressmeddelandetjänst

SpectraCure AB (publ), som utvecklat ett unikt patenterat system för behandling av cancer har nu inlett teckningsperioden i en till ca 75% garanterad listningsemission om ca 23 miljoner kronor inför planerad listning i juni 2015 på Aktietorget. Bolagets teknik bygger på över 25 års vetenskaplig forskning. De nyemitterade aktierna erbjuds för aktiespridning till allmänheten i Sverige.

Publik spridningsemission av aktier i SpectraCure AB (publ) om ca 23 Mkr. För varje tilldelad och betald aktie ingår även en vederlagsfri teckningsoption (TO1). Varje “unit” erbjuds för 2,40 kr/st. Emissionen är garanterad upp till ca 75% genom teckningsförbindelser och ett garantikonsortium som arrangerats av G&W Fondkommission. Värderingen på bolaget är ca 39,4 MSEK före tillkomst av nytt kapital i bolaget. Bolaget avser att ansöka om listning av både aktien och TO1 på Aktietorget snarast möjligt efter emissionens genomförande.

SpectraCure kommer att genomföra kliniska studier på patienter med lokalt återkommande prostatacancer från och med hösten 2015, tillsammans med de prestigefyllda klinikerna Princess Margaret Hospital i Toronto, Kanada, och Pennsylvania University Hospital i Philadelphia, USA. Totalt kapitalbehov för att genomföra både fas 1 studier och fas 2 studier beräknas uppgå till cirka 30 Mkr (beroende av studieresultaten och antalet inkluderade patienter som krävs). Nu förestående emission skall minst räcka kommande 12 månader efter listning, samt att i uniten ingående teckningsoption därutöver kan komma att finansiera återstående del av fas 2 studierna.

TECKNINGSTID                                                          25 maj – 12 juni 2015

TECKNINGSOPTIONEN                                            Två (2) teckningsoptioner berättigar innehavaren att under perioden 1/9 - 30/9 2016 teckna ytterligare en ny aktie för 3,00 kronor/st.

Teckningsoptionen avses att listas parallellt med aktien under dess löptid.

LIKVIDDAG                                                                3 dagar efter utsänd avräkningsnota, vilket beräknas ske omkring den 18 juni.

OFFENTLIGGÖRANDE AV UTFALL                      Preliminärt torsdagen den 18 juni 2015

FÖRSTA LISTNINGSDAG, AKTIETORGET           29 juni 2015 (förutsatt godkännande för upptagande till handel)

Teckningsperiod pågår mellan 25 maj - 12 juni. G&W Fondkommission är Bolagets finansiella rådgivare i transaktionen. Advokatfirman Delphi har bistått G&W inför transaktionen.

Erbjudandehandlingar och investeringsmemorandum finns tillgängligt för nedladdning via Bolagets hemsida, www.spectracure.se, via www.gwkapital.se, samt via emissionsinstitutet Aktieinvest, www.aktieinvest.se.

Masoud Khayyami, VD, tfn 0708-152190, e-mail: mk@spectracure.com .