Delårsrapport januari - juni 2015 för TargetEveryOne

Andra kvartalet
·  Nettoomsättningen uppgick till 3,9 (2,7) Mkr
·  Resultat före skatt uppgick till -8,9 (-7,0) Mkr.
·  Resultatet per aktie före utspädningar uppgick till -0,69 (-2,78) kr
·  Bruttomarginal för TargetEveryOne-tjänsten 80 procent
·  Förvärvet av norska ViaNett AS

Årets första sex månader
·  Nettoomsättningen uppgick till 7,2 (5,2) Mkr
·  Resultat före skatt uppgick till -19,6 (-11,6) Mkr.
·  Resultatet per aktie före utspädningar uppgick till -1,54 (-4,53) kr
·  Förvärv av norska TargetEveryOne AS
·  Företrädesemission på 18,1 Mkr
·  Bolagets firma ändrades till TargetEveryOne AB (publ)

Väsentliga händelser efter periodens utgång
·  Den 6 juli genomfördes en extra bolagsstämma där styrelsen bemyndigades att nyemittera aktier för förvärv av aktier i norska ViaNett AS. Styrelsen fick även ett generellt bemyndigande att nyemittera aktier samt att ställa ut teckningsoptioner till bolagets anställda.

Förvärv och försäljningstillväxt med god bruttomarginal
Med ökande försäljning, förbättrade marginaler och lägre kostnader pekar mycket åt rätt håll under andra kvartalet. Vi är stolta över att numera vara noterade på Nasdaq First North och att fler får möjlighet att investera och följa bolaget.

Vi ser varje dag hur företag som bygger kundrelationer har behov och nytta av vår TargetEveryOne-tjänst som adderar interaktivitet, bilder och video. För de företag som redan använder mobilen och SMS är steget kort till att lägga till en länk till interaktiva landningssidor och vi ser genomgående ett snabbt ökat kundvärde. Detta ligger till grund för vårt förvärv av en majoritetsandel i ViaNett AS.

ViaNett är lönsamt och har många prominenta kunder som Nespresso, Norwegian, Tieto och ytterligare 1 600 attraktiva kunder. Det kombinerade bolaget representerade 2014 en omsättning på 126 Mkr och ger en stor intäktsbas där varje ökning av bruttomarginalen har stor effekt. En ökning av bruttomarginalen på ViaNetts nuvarande affär från 26 till 31 procent skulle till exempel förbättra EBITDA i ViaNett med mer än 50 procent. Redan mindre än en månad efter affärens offentliggörande vann vi den första gemensamma affären och la till en fast abonnemangsavgift för TargetEveryOne-tjänsten och ökade bruttomarginalen för användande.

Lika viktigt som detta förvärv, är att vi växer organiskt och att vi levererat enligt vår strategi att hjälpa företag bygga bättre kundrelationer med mobilens hjälp. Försäljningen av vår TargetEveryOne-tjänst ökar varje månad och uppvisar de goda bruttomarginaler vi siktat på. Bruttomarginalen kommer att variera beroende på intäktsmixen men är stadigt över 50 procent och låg under andra kvartalet på hela 80 procent för vår direktförsäljning. De mjukvaruabonnemang som höjer marginalen är dessutom återkommande så länge kunden stannar.

Affärerna kommer dels från helt nya kunder och partners och dels från de företag som tidigare använt enklare SMS-tjänster och nu vill introducera mer attraktiva och interaktiva mobila tjänster, precis som ViaNetts kunder. Välgörenhetsorganisationer som Läkare utan gränser och Sightsavers får nya möjligheter att attrahera månadsgivare, BMW:s återförsäljare får fler kunder att provköra och andra tjänar stora belopp på att effektivt hitta nya kunder och intäkter.

Sammangåendet med norska TargetEveryOne AS skedde i januari 2015 och slutfördes under andra kvartalet då ett skuldebrev växlades mot aktier i TargetEveryOne AB. Vi välkomnar säljarna som ägare i vårt svenska moderbolag och uppskattar deras bidrag till försäljning och affärsutveckling. Under andra kvartalet har vi fortsatt arbetet med synergierna av förvärvet och genomfört nya kostnadsbesparingar som snabbare kommer att ta koncernen till lönsamhet. Vår EBITDA förbättrades till -5,8 MSEK för andra kvartalet, jämfört med -7,7 MSEK för första kvartalet 2015 och vi kan nu tydligt se vår väg till lönsamhet framför oss.

Jag ser framöver att vår tillväxt kan ske både organiskt och via liknande förvärv som ViaNett. Vi har kunder i över 85 länder och en molntjänst för bättre kundrelationer som nås globalt i en attraktiv marknad. Det viktigaste nu är dock att fortsätta öka försäljningen på väg mot lönsamhet och ännu fler nöjda kunder.

Stockholm augusti 2015
Christoffer Andersson VD

Händelser efter kvartalets utgång
Den 6 juli genomfördes en extra bolagsstämma där styrelsen bemyndigades att nyemittera aktier för att användas vid förvärv av 57 procent av innehavet i norska ViaNett AS. Posten ägdes tidigare av Holton Estate AS och köpeskillingen består av en initial kontantdel på fem miljoner norska kronor samt ett skuldebrev på 26,1 Mkr. skuldebrevet kommer att kvittas mot 25 procent ägande i TargetEveryOne AB till priset 5 kr per aktie.

Kommande rapporter
Delårsrapport januari - september 2015
2015-11-04

Bokslutskommuniké 2015
2016-02-17

Delårsrapport januari - mars 2016
2016-05-11

Rapporten i sin helhet bifogas.

Stockholm augusti 2015
Christoffer Andersson

För ytterligare information kontakta:
Christoffer Andersson, VD, +46 76-200 72 99, christoffer@targeteveryone.com

Jan Benjaminson, CFO, +46 70-666 93 88, jan@targeteveryone.com

Certified Adviser
Mangold Fondkommission AB (556585-1267)
Box 55 691
102 15 Stockholm