Speed Identity bidrar till att minska utanförskapet för 36 800 personer

Report this content

Pressmeddelande 3 februari 2010 Speed Identity bidrar till att minska utanförskapet för 36 800 personer Under en tid har det varit stora svårigheter för personer som bor i Sverige, men som inte är svenska medborgare, att kunna legitimera sig eftersom det varit problem för dem att beställa ID-kort. Det har minskat möjligheterna att få arbete, att öppna bankkonto, att beställa platser på SJ:s tåg och så vidare. Legitimation är en viktig väg in i samhället. Sedan den 1 juni förra året har Skatteverket utfärdat ID-kort för personer som bor i Sverige och som inte är svenska medborgare. Det är det svenska företaget Speed Identity som fotograferar på plats på skattekontoren vilket gör att ett tidigare tidskrävande moment faller bort samtidigt som processen blir säkrare. – Vi är mycket stolta över att kunna vara en del i leveransen av dessa kort som är viktiga för många personer som bor i Sverige, säger Magnus Svenningson, VD för Speed Identity. Under 2009 utfärdade Skatteverket sådana ID-kort till 36 800 personer som bor i Sverige, men inte är svenska medborgare. För mer information kontakta: Magnus Svenningson, VD, Speed Identity Telefon: 0709-414 582 Speed Identity levererar biometriska säkerhetslösningar till myndigheter och företag. Biometri kopplar med hjälp av kroppens unika utformning en individs rättighet till en viss tillgång, vilket är säkert och kostnadseffektivt. Vi använder olika biometriska tekniker t.ex. fingeravtryck, iris och ansiktsigenkänning för bl.a. tillträdeskontroll. Vi skräddarsyr lösningar efter våra kunders önskemål och har 50 års erfarenhet av säkra identitetsdokument. Läs mer på www.speed-identity.se