Speedment ingår strategiskt samarbetsavtal med IT-företaget KHuset

Report this content

Speedment har idag tecknat ett strategiskt samarbetsavtal med IT-företaget KHuset. Avtalet avser att ytterligare stärka båda bolagens IT-erbjudanden till marknaden och komplettera företagens spetskompetenser. Som grund för samarbetet ligger Speedments framtagna accelerator för databaser för stora mängder datatrafik och KHusets nära samarbete med större företag och kommuner i Sverige.

Speedment har utvecklat en plattform som framför allt gynnar företag med stort antal användare eller transaktioner. Den är baserad på den senaste tekniken, klarar av extrema belastningar och kan antingen bibehålla eller till och med leverera snabbare resultat vid databasförfrågningar än traditionella databaslösningar.

-Vi har en unik plattform utvecklad för att miljontals användare eller transaktioner är aktiva och körs samtidigt, säger Carina Dreifeldt, VD Speedment AB. Vi vet att plattformen är enormt kraftfull och stabil, vi har verifierat att den klarar av att köra över 1% av all Sveriges GIX trafik, därför vill vi kunna erbjuda detta till storföretag med krav på exceptionell prestanda.

Speedments plattform snabbar upp SQL databaser 100.000 gånger eller mer

Speedments plattform snabbar upp SQL databaser 100.000 gånger eller mer beroende på databasens struktur och omfång. Plattformen erbjuder också ett kraftfullt API som är bättre anpassat till dagens programspråk än SQL.

-En av fördelarna är att kunden kan behålla och fortsätta använda sin befintliga SQL databas, men med en betydligt högre prestanda genom vår lösning, säger Per-Åke Minborg, CTO på Speedment AB.

KHusets spetskompetens

KHuset arbetar med IT-lösningar till stora företag, statliga/kommunala organisationer samt bolag med hög datoranvändning över hela Sverige sedan 26 år tillbaka. Företaget arbetar med avancerade lösningar från de ledande leverantörerna, däribland Oracle, HP, IBM, Cisco med flera.

-Speedments plattform är en enorm tillgång för företag och passar in i våra kvalitetslösningar, därför ser vi med tillförsikt på ett långsiktigt samarbete till gagn för våra partners och kunder, säger Thomas Cadier, VD för KHuset.

För mer information, vänligen kontakta:
Carina Dreifeldt, VD, Speedment AB, mobil 0702 - 69 24 01, carina@speedment.se
Thomas Cadier, VD, KHuset AB, telefon 031 - 17 02 80,
cadier@khuset.se

Om Speedment
Speedment bildades 2007 och utvecklar avancerade IT-lösningar för mycket krävande kunder med stora databaser, visioner och nya affärskoncept. Genom en unik plattform kan kunder erbjudas fördelar inom IT såsom extrem prestanda, skalbarhet, flexibilitet och höga krav på utförande. Bolaget har kontor i Göteborg. Kundlösningar har levererats inom tidning & media, bank & finans, underhållning, utbildning, film & musik samt transportsektorn. För mer information vänligen besök www.speedment.com.

Om KHuset
KHuset grundades 1984 och erbjuder lösningar inom datalagring, servers, backup, nätverk, säkerhet samt tunna klienter. Företaget representerar många av de ledande leverantörerna såsom Oracle, HP, IBM, Cisco och innehar och underhåller erforderliga certifieringar. Verksamhetens kunder är storföretag, statliga/kommunala organisationer samt bolag med hög datoranvändning och inkluderar SAAB Space, AT &T, Intel, SAAB Automobil, Ericsson med flera. För mer information vänligen besök www.khuset.se.

Taggar: