Speedment tar in expansionskapital

Report this content

Speedment AB tar in riskkapital från Första Entreprenörsfonden och Almi Invest. Kapitaltillskottet möjliggör marknadsintroduktion av företagets produkter inom cloud computing. Grundarna av Speedment har tidigare utvecklat och sålt +100 patent inom IT.

Möjlighet att komma in tidigt i ett företag med potential internationellt
Första Entreptrenörsfonden investerar i tillväxtföretag där utväxlingen på investerat kapital har potential att vara >10 inom en tidsperiod om 5 år.

-Grundarna av Speedment har en imponerande historik av att starta och driva företag samt utveckla framtidsprodukter inom IT. Idag arbetar Speedment med flera intressanta koncept som kan få en positiv marknadsutveckling även internationellt, säger Rune Nordlander, delägare i Första Entreprenörsfonden.

Göteborgsföretaget Speedment ligger inom ramen för Almi Invests strategiska satsningar
-Vi ser Speedment som ett spännande IT-företag vars koncept och affärsmodell har stor tillväxtpotential. Samtidigt ser vi att deras nya idéer har förutsättningar att på sikt kunna medföra att bolaget blir ett attraktivt uppköpsobjekt. Som helhet tror vi att Speedment kan bli ett snabbväxande IT-företag och få en betydande marknadsposition, säger Håkan Krook, Fund Manager på ALMI Invest.

Utvecklingen inom Speedment
Speedments första uppdrag var att ta fram den digitala musiktjänsten Chilirec (www.chilirec.com), en kompletterande tjänst till Spotify som kan nås ifrån de flesta länder.
-Chilirec betecknades som en av världens första cloudapplikationer, säger Carina Dreifeldt, VD för Speedment AB.

Chilirec har kapacitet för miljontals användare och kan hantera stora volymer databassökningar extremt snabbt. Idag har företag ett uppdämt behov av att kunna serva sina kunder snabbare på Internet. Detta gör teknikplattformen bakom Chilirec högintressant.
-Det är en otroligt spännande tid för oss och vi siktar på en internationell tätposition inom cloud computing. Därför var det viktigt för oss att hitta rätt och långsiktiga investerare, fortsätter Carina Dreifeldt.

För mer information kontakta:
Carina Dreifeldt, VD, Speedment AB, mobil 0702 - 69 24 01,
carina@speedment.com
Rune Nordlander, delägare, Första Entreprenörsfonden, mobil 0733 - 89 68 27, rune.nordlander@forstaentreprenorsfonden.se
Håkan Krook, Fund Manager, ALMI Invest, mobil 070 - 899 04 61, hakan.krook@almiinvest.se

Om Speedment
Speedment bildades 2007 och utvecklar avancerade IT-lösningar för kunder med stora databaser, visioner och nya affärskoncept. Genom en unik plattform kan kunder erbjudas fördelar inom IT såsom extrem prestanda, skalbarhet, flexibilitet och höga krav på utförande. Bolaget har kontor i Göteborg. Kundlösningar har levererats inom tidning & media, bank & finans, underhållning, utbildning, film & musik samt transportsektorn. För mer information besök
www.speedment.com.

Om Första Entreprenörsfonden
Första Entreprenörsfondens affärsidé är att skapa hög avkastning genom ett unikt arbetssätt där fonden utvärderar, utvecklar och investerar i framgångsrika entreprenörer. Fonden etablerades 2005 och har hittills utvärderat mer än 500 företag och investerat i 13 entreprenörsledda företag i tre olika årsvisa fonder 2007, 2009 och 2010.  Alla investeringar har en tydlig fokus på människan/ entreprenören kombinerat med affärsmöjligheten. Första Entreprenörsfonden utgår från att det krävs en stark entreprenör/team för att bygga ett framgångsrikt företag. För mer information besök
www.forstaentreprenorsfonden.se.

Om ALMI Invest