Speedment vinner kontrakt för musiktjänst i Turkiet

Report this content

Speedment AB har fått i uppdrag att leverera en musiklösning till ShowHow i Turkiet. Är ”Ferhat Göcer” Turkiets populäraste artist och hur ofta spelas hans musik på Internet? Tidigare har det bara gått att mäta musik som spelas på vanlig radio, men med Speedments lösning kan man även få kontroll på webbradion.

Webbradio blir större varje år

Idag lyssnar allt fler personer på radio via Internet. Webbradio kan vara både de stora etablerade radiokanalerna men framförallt så finns det tusentals mindre stationer som spelar nischad musik.

-Det är svårt att ha kontroll på vilken musik som spelas på alla mindre webbradiokanaler och detta kan missgynna mindre kända musikskapare som inte får del av musikintäkterna, säger Carina Dreifeldt, CEO för Speedment AB.

Musiktjänst till Turkiet

Diskussionerna med företaget i Turkiet påbörjades redan 2008 då Speedment AB tagit fram Chilirec, en bandspelarprodukt för privatpersoner. ShowHow ville använda bandspelarteknologin för att ta fram statistik, topplistor och arkivera radioinspelningar. Under 2010 körde vi betatester på ett fåtal kanaler och nu har vi precis levererat en färdig produkt som spelar in 100 radiokanaler.

Tjänsten är helt cloudbaserad och drivs från Speedments datacentral i Göteborg.

Patentskyddad teknologi

Speedments bandspelarteknologi är unik. Redan 2007 lämnades en patentansökan in och i december 2010 så erhölls patenträttigheter i USA. Nästa steg är Europa. Att vi blivit utvalda till leverantör i Turkiet visar på att vi besitter en unik kompetens när det gäller inspelning av radio över Internet, säger Per-Åke Minborg, CTO för Speedment AB.

För mer information, vänligen kontakta:
Carina Dreifeldt, VD, Speedment AB, mobil 0702 - 69 24 01, carina@speedment.com

Om Speedment

Speedment bildades 2007 och utvecklar avancerade IT-lösningar för mycket krävande kunder med stora databaser, visioner och nya affärskoncept. Genom en unik plattform kan kunder erbjudas fördelar inom IT såsom extrem prestanda, databasacceleration, skalbarhet, flexibilitet och höga krav på utförande. Bolaget har kontor i Göteborg. Kundlösningar har levererats inom tidning & media, bank & finans, underhållning, utbildning, film & musik samt transportsektorn. För mer information vänligen besök www.speedment.com.

Taggar: