Speedment vinner pris i tävlingen svensk innovation i molnet

Report this content

Speedment AB från Göteborg tog igår hem ett av priserna i tävlingen bästa svenska innovation i molnet. Tävlingen anordnades som en del av Cloud Camp. Juryn bestod av representanter från Microsoft, IBM, City Networks, Entiros och IDG.

Cloud Camp är en så kallad “unconference”, med rötter i Nordamerika, där användare av molntjänster utbyter ideer. Cloud Camp anordnades första gången i Sverige och som en del av evenemanget delades priset ut för bästa svenska innovation i molnet.

Speedment tilldelades pris för sin plattform Speedment Ace. Denna möjliggör en kostnadseffektiv uppbyggnad av cloud-applikationer. Man kan starta med enkla servrar och ändå ha möjlighet till obegränsad tillväxt med bibehållen prestanda för varje användare.

-Det är verkligen roligt att få pris. Detta är en bekräftelse på att det vi gör är bra säger Carina Dreifeldt, VD Speedment AB. Vi vet att plattformen är enormt kraftfull och stabil, vi har verifierat applikationer som klarar av att köra över 1% av all Sveriges GIX trafik.

-En av fördelarna är att kunden kan behålla och fortsätta använda sin befintliga SQL databas, men med en betydligt högre prestanda genom vår lösning, säger Per-Åke Minborg, CTO på Speedment AB. Genom att relationsdatabasen speglas till en så kallad grafdatabas kan användaren erhålla 100.000 gånger snabbare svarstider.

För mer information, vänligen kontakta:

Carina Dreifeldt, VD, Speedment AB, mobil 0702 - 69 24 01, carina@speedment.com

Om Speedment AB

Speedment AB bildades 2007 och utvecklar avancerade IT-lösningar för kunder med stora databaser, visioner och nya affärskoncept. Genom en unik plattform kan kunder erbjudas fördelar inom IT såsom extrem prestanda, skalbarhet, flexibilitet och höga krav på utförande. Bolaget har kontor i Göteborg. Kundlösningar har levererats inom tidning & media, bank & finans, underhållning, utbildning, film & musik samt transportsektorn. För mer information vänligen besök www.speedment.com.

Taggar: