Årets fasad finns på Östermalm i Stockholm

Report this content

Nyinstiftade prisutmärkelsen Årets Fasad delades ut för första gången igår kväll på branschgalan Årets Bygge. Vinnarna blev fasadentreprenören Puts & Plattsättnings AB och Brf Valfisken Mindre på Storgatan 18 i Stockholm för arbetet med fastighetens 1800-talsfasad.

Juryn berömmer det professionella och detaljmässiga arbetet med den karaktäristiska 1800-talsfasaden. Likaså anser juryn att bostadsrättsföreningens varit kloka när de valt att satsa resurser på ett gediget hantverksarbete.

– För oss som arbetar med puts under hantverksmässiga former är det roligt att det nu får uppmärksamhet med Årets Fasad, säger Anders Drakes från Puts & Plattsättning AB. Vi ser att intresset för putsade fasader i alla dess former växer och den här utmärkelsen kan göra att fler blir intresserade av putsade fasader. Det är ett fantastiskt material både på gamla och nya byggnader.

Så här motiverar juryns sitt val:

”Ett utmärkt genomfört fasadarbete där såväl helhetsintryck som detaljarbete imponerar präglar vinnaren av Årets Fasad 2015.

Den färdiga fasaden avslöjar ett arbete som präglas av stor professionalitet och yrkesskicklighet där olika tekniker utnyttjas för att återskapa en fasadens ursprungliga elegans som aktivt bidragit till att bevara såväl byggnadens som den omgivande miljöns starka värde.

Genom att ta fasta på fasadens ursprungliga värden när det gäller färg, materialval och detaljnoggrannhet och låta dessa få ta plats i arbetet med fasaden har fastighetsägaren visat prov på både mod och insikt om de långsiktiga värdenas betydelse när det gäller fastigheter.

Årets Fasad 2015 är en förebild för alla som funderar över hur en fasad ska utformas oavsett i nyproduktion eller renovering.

Stort grattis till bostadsrättsföreningen Valfisken Mindre på Storgatan 18 i Stockholm till en fastighet som nu fått förutsättningar att fortsätta växa i värde under många år framöver. Stort grattis också till företaget Puts & Plattsättnings AB som genomfört ett mycket framgångsrikt fasadarbete.”

Instiftare av Årets Fasad är branschföreningen SPEF – Sveriges Murnings- och putsentreprenörsförening. Juryn har bestått av Christian Carinci från SPEF, Malin Papilla från ÅWL Arkitekter, Roger Pohjanen från Riksbyggen och Per-Anders Johansson från Statens fastighetsverk.

Lars Sandström, kanslichef SPEF

Telefon: 08-698 58 73, E-post: lars.sandstrom@bygg.org

Urban Eriksson, ordförande SPEF

Telefon: 070-820 85 99, E-post: urban.eriksson@kumlafasadteam.se

Sveriges Murnings- och Putsentreprenörförening, SPEF, är den rikstäckande branschorganisationen för murat och putsat byggande i Sverige. Föreningen grundades 1966 och har närmare sextio medlemsföretag över hela landet med en omsättning på ca 2,2 miljarder kronor.

Taggar: