Dags att nominera till Årets Fasad

Report this content

Nu öppnar nomineringen till Årets Fasad som årligen delas ut i samband med Årets Bygge-galan. Tävlingen syftar till att premiera fasadutformningar som bidrar till vackrare, mer spännande och samtidigt hållbara byggnader. Tävlingen är öppen för alla typer av fasadmaterial så länge arbetet slutförts och besiktigats under 2015.

Årets Fasad är instiftad av branschorganisationen för murning och putsning, SPEF. Syftet med tävlingen är att uppmärksamma bra fasadutformning.

– Även om vi inom branschorganisationen främst arbetar med putsade och murade fasader är det här en tävling för alla typer av fasadmaterial, berättar juryns ordförande Anton Axelsson VD för Puts & Tegel i Örebro AB och styrelseledamot i SPEF. Vi vill uppmärksamma bra fasadarbeten överlag och då är det viktigt att tävlingen är öppen för alla.

För att säkerställa att alla bidrag får en objektiv bedömning är juryn sammansatt av experter från olika områden. Förutom Anton Axelsson ingår Malin Pappila arkitekt och marknadsansvarig på ÅWL Arkitekter, Catherina Fored arkitekt och Stadsbyggnads- och Exploateringschef på Sundbybergs stad, Roger Pohjanen, senior rådgivare på Riksbyggen och Per-Anders Johansson, arkitekt och kulturarvsexpert på Statens Fastighetsverk.

Juryn kommer att bedöma inkomna bidrag enligt fyra olika huvudkriterier.

Gestaltning, Hållbarhet/miljö, Innovation och utförande.

– Gestaltningen är givetvis alltid viktig för en fasad, men även de övriga kriterierna är viktiga för en bra fasadlösning, förklarar Catherina Fored. Jag hoppas att den här tävlingen ska bidra till att få fram fler spännande, vackra och hållbara fasader på byggnader framöver.

Priset Årets Fasad delades ut för första gången i våras och gick till bostadsrättsföreningen Valfisken Mindre på Storgatan 18 i Stockholm där 1800-talsfasaden renoverats av Puts och Plattsättning AB.

– Nu vill vi få in nomineringar av både nyproduktion och renovering fram till 1 november då vi avslutar nomineringsperioden, förklarar Anton Axelsson. Att anmäla sitt objekt är enkelt och görs på vår hemsida. Är man osäker så tycker jag att man fyller i så mycket som det går så kommer vi att ta kontakt för att hjälpa till.

Anmälan till tävlingen görs på www.spef.org

Bild: Årets Fasad 2015. Nu är det dags att nominera fasader till nästa års tävling.

SPEF - Sveriges Murnings- och Putsentreprenörsförening

Lars Sandström, kanslichef

Tel: 08-698 58 73, E-post: lars.sandstrom@bygg.org

Roger Blomqvist, informationsansvarig

Tel: 070-550 94 10, E-post: roger@op3.se

Sveriges Murnings- och Putsentreprenörförening, SPEF, är den rikstäckande branschorganisationen för murat och putsat byggande i Sverige. Föreningen grundades 1966 och har närmare sextio medlemsföretag över hela landet med en omsättning på ca 2,2 miljarder kronor.

Taggar: