Bokslutskommuniké för verksamhetsåret 2003

Report this content

Spendrup Invest AB (publ) Bokslutskommuniké för verksamhetsåret 2003 Resultat Koncernens resultat för helåret 2003, efter finansiella poster, uppgick till 47 (46) MSEK. Moderbolaget redovisar en förlust efter finansiella poster på 41 (39) MSEK I årets resultat, under rubriken jämförelsestörande poster, redovisas en återbetalning av dryckesskatt för åren 1997-2002 på sammanlagt 18 MSEK. I föregående års resultat redovisas, som jämförelsestörande post, en realisationsvinst på 24 MSEK från fastighetsförsäljningar. Nettoomsättningen steg med 2 procent till 2122 MSEK. Trots den ökade gränshandeln och stor priskonkurrens har både nettoomsättningen och volymerna bibehållits på förra årets nivåer. Verksamheten Spendrup Invests huvudsakliga tillgång är aktieinnehavet i Spendrups Bryggeri. Även en delårsrapport från Spendrups Bryggeri avges. Den svenska bryggerimarknaden minskade totalt sett med 4 procent under 2003. Gränshandeln med öl ökade från 102 miljoner liter till 130 miljoner liter under 2003. En fortsatt ökning är att vänta i och med EU:s utvidgning. Vattenmarknaden ökade 9 procent, läskedrycksmarknaden minskade 5 procent och ölmarknaden minskade med 1 procent. Starkölsmarknaden ökade 3 procent medan folkölsförsäljningen minskade med 11 procent och lättölsmarknaden minskade med 8 procent. Systembolagets försäljning av öl steg 6 procent medan ölförsäljningen på restaurangerna och i detaljhandeln minskade med 2 respektive 5 procent. Försäljning Spendrups försäljningsvolymer 2003 var oförändrade jämfört med 2002 vilket var 4 procent bättre än marknaden. Marknadsandelarna har framförallt ökat inom öl och läsk samt inom restaurangmarknaden och dagligvaruhandeln. Spendrups andelar av läskedrycksmarknaden ökade till 15,4 (14,5) och andelarna av marknaden för varumärkesvatten ökade till 37,1 (34,4). Dagligvaruhandelns egna vattenmärken har vuxit under 2003 på varumärkenas bekostnad. Andelarna av den sammanlagda ölmarknaden ökade till 27,6 procent (26,9). Starkast var ökningen inom dagligvaruhandeln och på restaurangmarknaden. Under året genomfördes flera framgångsrika nylanseringar. Linné (smaksatt stilla vatten) lanserades under sommaren och har redan etablerat sig som tvåa på marknaden. Två nya öl, Wisby Pils samt Grängesberg, tillkom under året. I segmentet drickfärdiga drinkar, RTD:s, lanserade Spendrups Aquatini och Virgin Ooze. Cid (Cider) lanserades i flera olika smaker och har mottagits positivt av konsumenterna. Investeringar Årets investeringar uppgick till 113 MSEK. Merparten avser bryggeriutrustning, maskiner och lastfordon. Dotterbolag Spendrups Bryggeri AB är ett helägt dotterbolag till Spendrup Invest AB. Rättsliga tvister Processen mellan Spendrups och den belgiska bryggerikoncernen Interbrew avseende uppsägning av licensavtal fortgår. Redovisningsprinciper Denna bokslutskommuniké har upprättats i enlighet med Redovisningsrådets rekommendationer. Stockholm den 24 februari 2004 SPENDRUP INVEST AB (publ) Jens Spendrup Verkställande direktör [REMOVED GRAPHICS] För ytterligare information, vänligen kontakta: Göran Hesseborn, ekonomidirektör, telefon 08-672 77 00 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/02/24/20040224BIT00220/wkr0001.doc Hela rapporten http://www.waymaker.net/bitonline/2004/02/24/20040224BIT00220/wkr0002.pdf Hela rapporten