Svenska livsmedelsframgångar i Kina

Report this content

Genom kontakter via Svensk-Kinesiska Handelskammaren har fyra svenska livsmedelsproducenter nått sin första provorder i Kina. Allt startade med att en kinesisk delegation från Lianhua besökte de svenska företagen under juni månad i år. Lianhua svarade med att bjuda in till en riktad mässa för internationell mat i Shanghai i slutet av juli där ett 150-tal livsmedelsföretag, från hela Europa, var inbjudna och drygt 60 kom till mässan för att visa upp sina produkter.

Findus, Gillebagaren, Lantmännen Cerealia och Spendrups har alla haft täta kontakter med den kinesiska detaljhandelskedjan Lianhua sedan i somras. Lianhua är Kinas största detaljhandelskedja med över 4000 butiker i olika koncept. – Det är fantastiskt roligt att dessa svenska företag kommit så långt som till en provorder på så kort tid, säger Henry Lee, ordförande i Svensk-Kinesiska Handelskammaren. Kina är en marknad i stark tillväxt med över 1,3 miljarder invånare och efterfrågan på internationella livsmedel är stigande och den kinesiska handeln utvecklas på alla sätt. Henry Lee tillägger att han tror att relationsbyggandet och de svenska företagens höga produktkvalitet har spelat stor roll i processen, så här långt. Går testförsäljningen bra, ser de svenska företagen: Findus, Gillebagaren, Lantmännen Cerealia och Spendrups fram emot en lansering på bredare front under våren, lagom till Expo 2010 i Shanghai. Produktsegment som ingår i testförsäljningen är: fisk, grönsaker och färdigrätter under varumärket Findus, havrekakor med olika smaker från Gillebagaren, frukostprodukter under varumärket START från Lantmännen Cerealia samt öl, cider och färdigblandade drinkar från Spendrups.

Taggar: