Fördjupat distributionssamarbete mellan Coca-Cola och Spendrups - bättre för miljön och mer effektivt

Report this content

Dryckesföretagen Coca-Cola Drycker Sverige AB och Spendrups planerar att fördjupa sitt distributionssamarbete för en bättre miljö och ökad effektivitet. Samarbetet skulle innebära att Coca-Cola och Spendrups samdistribuerar inom Göteborg, Jönköping, Skåne och Öster- och Västergötlands distributionsområden. Syftet med det fördjupade samarbetet är att effektivisera distributionsarbetet genom en högre fyllnadsgrad på bilarna, vilket ger färre körda mil och därmed minskat utsläpp av koldioxid. Om planen sätts i verket, kommer den att successivt träda i kraft fr.o.m. första kvartalet 2010.

– De senaste åren har vi lyckats med att utveckla våra affärer samtidigt som vi rejält sänkt våra koldioxidutsläpp. Med hjälp av detta utökade samarbete kan vi ta ytterligare steg på den vägen, säger Göran Holm, VD på Coca-Cola Drycker Sverige. Samarbetet minskar båda parters miljöpåverkan. Redan med nuvarande samarbete i Umeå och på Gotland har Spendrups och Coca-Cola minskat miljöpåverkan i form av mindre utsläpp av koldioxid och mindre partikelutsläpp från bilarna. Det utökade samarbetet bidrar ytterligare till minskad miljöpåverkan. De gör man genom att köra mer effektiva rutter och en högre fyllnadsgrad på bilarna, vilket ger färre körda mil och därmed minskat utsläpp av koldioxid. – Det är många fördelar med det fördjupande distributionssamarbetet som färre transporter och därmed mindre belastning av miljön och vägar, välfyllda bilar samt en ökad kostnadseffektivitet, säger Jens Spendrup, VD på Spendrups. Coca-Cola Drycker Sverige och Spendrups har undertecknat ett s.k. Memorandum of Understanding och nu står MBL-förhandlingar på tur innan avtalen kan färdigställas. Om det planerade distributionssamarbetet blir verklighet kommer det att innebära omstruktureringar. Coca-Cola kommer att behöva utöka verksamheten i Skåne och Spendrups kommer att behöva utöka verksamheten i Göteborg, Jönköping och även i mindre grad i Östergötland och Västergötland. Coca-Cola kommer att behöva avveckla i Göteborg och Jönköping och Spendrups kommer att behöva avveckla i Skåne. De personer som påverkas, kommer att erbjudas stöd genom Trygghetsrådet.

Taggar: