Brutal Brewing hyllar mörkrets årstid med Pistonhead Christmas Carol och Hale to Winter

Glöm allt som heter lussekatter och julgransljus, för på Brutal Brewing handlar vintern om hårdrostad malt och spännande humlesorter. Det är hårda klappar som gäller under granen i år.

Mörker och kyla får de flesta att gå i dvala, men i bryggeriverkstan i Vårby innebär vintern en möjlighet att utforska ölets mörkare regioner. Till Pistonhead Christmas Carol används svartmalt för att fånga årstidens mörker. Tillsammans med olika sorters karamellmalt får den mörka lagern en fyllig maltkropp med bränd och rostad karaktär. En rejäl dos av humlesorterna Magnum, Saazer och Cascade skapar en humleblommig doft med inslag av grapefrukt och citrus.

– Julöl ska vara mörka och fylliga för att passa till den tunga julmaten. Hale to Winter är en mustig strong ale som väger upp även den tyngsta skinkan. För att balansera den kraftiga maltkroppen använder vi den relativt ovanliga humlesorten Polaris. Den ger en ton av mentol som påminner om vinterkylan, säger Axel Spendrup på Brutal Brewing.

För den som vill veta mer och är så där väldigt intresserad av humlesorter, maltsorter, jäsning, lagring och riktvärden finns sådan information bifogad.

Vill du veta mer eller prata lite – hör av dig till:
Henrik Åström, Brutal Brewing, info@brutalbrewing.com, 08-672 79 21 eller vår överrock på Spendrups, kommunikationsdirektör Annika Molander, 073-355 06 16, annika.molander@spendrups.se

Brutal Brewing är ett företag inom Spendrupskoncernen. Målsättningen är att arbeta med spännande och goda öl samt vara ett växthus för nya produkter och varumärken. www.brutalbrewing.com

Citat

Julöl ska vara mörka och fylliga för att passa till den tunga julmaten. Hale to Winter är en mustig strong ale som väger upp även den tyngsta skinkan. För att balansera den kraftiga maltkroppen använder vi den relativt ovanliga humlesorten Polaris. Den ger en ton av mentol som påminner om vinterkylan.
Axel Spendrup