Efterfrågade Loka Crush-smaker – nu på burk

Kort efter att den femte medlemmen i Loka Crush-familjen har lanserats – Loka Crush apelsin – kommer nu de tre mest efterfrågade smakerna päron, hallon och apelsin på burk (33 cl). I burkform blir Loka Crush tillgänglig för ännu fler kunder och nya försäljningsställen.

Den kolsyrade fruktdrycken lanserades för två år sedan och blev snabbt en succé. Den innehåller enbart naturliga ingredienser och är med sin fräscha och friska smak en perfekt törstsläckare.

Loka Crush har fått ett oerhört stort genomslag. Varannan svensk har i dag druckit Loka Crush – och framför allt sker en ökning i det övre åldersspannet. På kort tid har Loka Crush vuxit till det sjätte största dryckesvarumärket inom dagligvaruhandeln. Inom servicehandeln där konkurrensen dessutom är ännu större ligger Loka Crush på fjärde plats.

Läsk på burk har 15,6 procent av hela läskmarknaden. Loka Crush är inte en läsk men tillfredsställer motsvarande behov och erbjuder handeln och dess kunder ett mer hälsosamt alternativ – med enbart naturliga ingredienser.

– Loka Crush på burk efterfrågas av servicehandeln och med den når vi ut till ännu fler försäljningsställen. Burken är lätt att transportera, väger lite och kan staplas och är därför väldigt smidig. Många återförsäljare i servicehandeln har minimenyer av olika slag där det ingår dryck. Nu får de möjlighet att bredda sortimentet och erbjuda ett mer hälsosamt alternativ till vanlig läsk, säger Erik Jarnsjö, försäljningsdirektör för dagligvaru- och servicehandeln på Spendrups Bryggeri.

Nyheten Loka Crush på burk kommer att finnas till försäljning från och med vecka 15 i servicehandel med cirkapriset 13-15 kr (33 cl) och en så kallad fridgepack (10 burkar x 33 cl) för 76-85 kr. I dagligvaruhandeln kommer den att finnas till cirkapriset 7,50 kr (33 cl) och fridgepack (10 burkar x 33 cl) för omkring 55 kr.

Fakta om Loka Crush:

• Loka Crush innehåller enbart friskt kolsyrat vatten från Loka-källan i Bergslagen, 14 procent fruktjuice, naturlig sötning från frukt och naturliga aromer. Finns i fem smaker: citron, päron, hallon, jordgubb och apelsin.
  • Innehåller inga konserveringsmedel, färgämnen eller artificiella sötningsmedel
  • Innehåller 58 procent färre kalorier respektive 64 procent mindre socker jämfört med traditionell läsk
  • Utnämnd till Årets Dagligvara 2015 av Svensk Dagligvaruhandel (DLF) och Nielsen

För mer information, vänligen kontakta:

Anna Olsson, presschef, Spendrups Bryggeri
tel: 070 283 0275, e-post: anna.olsson@spendrups.se
Anna Lidström, marknadschef för alkoholfritt och cider, Spendrups Bryggeri
tel: 08-672 77 00, anna.lidstrom@spendrups.se

Spendrups Bryggeri grundades 1897. Vi är ett bryggeri med ett brett sortiment. Engagemanget och passionen är lika stor nu som då. För oss är alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. Bland våra varumärken finner du Spendrups Bryggeri, Norrlands Guld, Mariestads, Heineken, Loka, Schweppes, Briska, El Coto, Gallo m fl. Familjeföretaget Spendrups är ett svenskt och oberoende bryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Vi är idag ca 900 medarbetare och omsätter ca 3,3 MDKR. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri och Hellefors Bryggeri. www.spendrups.se

Citat