Framgångarna fortsätter för Spendrups

Flera rekord noteras när Spendrups summerar de senaste tolv månadernas siffror. Trots stark konkurrens tar de kända varumärkena Norrlands Guld, Mariestads, Loka och Heineken marknadsandelar.

Öl 3,5 från Spendrups säljer mer än någonsin inom dagligvaruhandeln. De senaste 12 månaderna var Spendrups marknadsandelar nästan 36 % jämfört med 34 % året innan. Främst beror framgångarna på Norrlands Gulds, Mariestads och Heinekens starka popularitet hos de svenska konsumenterna.

Även inom servicehandeln noteras rekordsiffror för 3,5 ölen. Marknadsandelarna ökade med nästan fyra andelar till drygt 39 %.
Norrlands Guld stärker sitt marknadsledarskap i servicehandeln och ligger nu på drygt 28 % men också Mariestads och Heineken tar andelar.

På Systembolaget har Spendrups idag tre av sina prioriterade märken - Mariestads Export, Norrlands Guld och Spendrups Premium Gold - med på 15-i-topplistan (gäller för perioden jan-maj 2008).

- Bidragande till försäljningsframgångarna, förutom att det är goda öl, är det konsekventa varumärkesarbetet kombinerat med hög tillgänglighet, säger Jens Spendrup, VD på Spendrups Bryggeri. Mariestads är nu det största varumärkesölet på Systembolaget och Spendrups Premium Gold, som lanserades för ett par år sedan har snabbt blivit ett av Sveriges populäraste öl.

Kolsyrat flaskvatten har i miljödebatten utsatts för en del kritik och det har påverkat den totala vattenmarknaden negativt. Minskningen ligger i årstakt på ca - 10%. Detta till trots är Lokas marknadspositioner starkare än någonsin. I dagligvaruhandeln har andelarna ökat drygt två procentenheter till ca 24% och i servicehandeln har andelarna ökat nästan tre procentenheter till 37%.

- Klimatfrågan är viktig och Spendrups arbetar aktivt med flera energisparprojekt för bättre miljö. Samtidigt skall man komma ihåg att vatten på flaska är ett av de livsmedel med allra lägst klimatpåverkan, säger Jens Spendrup och fortsätter:
- Orsakerna till Lokas framgång är många. Det är en hälsosam dryck som finns i många goda smaker och i många olika förpackningar, däribland den populära 12 x 33 pet-förpackningen.

De senaste smaklanseringarna - Apelsin Havtorn och Loka likes Asia - har varit framgångsrika och Loka leder fortsatt marknaden på smaksatt kolsyrat vatten i dagligvaruhandeln med en volymandel på drygt 31%.

- Trots stark konkurrens har våra varumärken tagit för sig rejält. Vi ser fortsatt positivt fram mot resten av året. Står vädret oss bi även resten av sommaren så ser 2008 ut att kunna bli ytterligare ett bra år för oss, säger Jens Spendrup.

Källor: ACNielsen och Delfi samt Systembolagets försäljningsstatistik. Siffror från ACNielsen samt Delfi är för rullande helår. Siffror från Systembolaget gäller för perioden jan-maj ackumulerat.

Se även bifogad fil för ytterligare siffror.