Goda cidern Briska bjuder på värmande dryckesrecept

Ackompanjerad av den kallare årstidens doft- och smaktoner, låter sig cidern Briska väl smaka även som ett varmt dryckesalternativ. I samarbete med kockarna på Kronovalls Vinslott på Österlen har ett antal recept med varm Briska som huvudingrediens skapats.

Många är de svenskar som uppskattar en god kall cider – och nu tycks alltfler upptäcka cidern som ett varmt dryckesalternativ. Här bjuds på två heta serveringstips.

Värm upp Briska Vinter tillsammans med vaniljstång och kanelstång som silas bort innan servering. Innan du häller upp i glaset, fukta glaskanten och doppa i råsocker.

Alkoholfri Briska Päron som smaksätts med kardemumma och färsk ingefära är ett spännande serveringsalternativ perfekt efter höstpromenaden, en kylig kväll eller som fördrink. Värm 1 flaska Briska Päron tillsammans med 5st kapslar grön kardemumma (alt. hel eller krossad svart kardemumma) och 1 cm skalad och fint skivad ingefära. Värm upp tills den blir riktigt het, men inte kokar. Sila sedan bort kryddorna och servera genast.

Detta recept fungerar även alldeles utmärkt till Briska päron 4,5 vol % också. Den enda skillnaden är att du lägger till ca 1,5 msk råsocker per flaska för att få en rundare smak

FAKTA OM BRISKA

Briska, som är framtagen i ett nära samarbete med Kiviks Musteri på Österlen, är en cider med återhållen sötma – en cider för alla dem som tycker att torr cider är för torr och den söta för söt.

Briska Vinter finns på 33 cl flaska och kommer att finnas till försäljning för barer och restauranger fr.o.m. vecka.44. På Systembolaget finns den fr.o.m. vecka 46. Pris 15,90:-, art nr: 11014.

Alkoholfri Briska Päron finns på 33 cl flaska på ICA, Coop ( rek. pris ca 11:90 kr) samt på Systembolaget art nr: 1962, pris: 10:90 kr.

Briska Päron finns även på 33 cl flaska, 4,5 vol %, på Systembolaget, art nr: 1868, pris: 15:90 kr (exkl.pant.)

Lena Ericsson, marknadschef cider, 0701-82 79 77, lena.ericsson@spendrups.se
Claes Åkesson, t f informationsdirektör, 070-664 73 84, claes.akesson@spendrups.se

Spendrups Bryggeri grundades 1897. Vi är ett bryggeri med ett brett sortiment. Engagemanget och passionen är lika stor nu som då. För oss är alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. Bland våra varumärken finner du Spendrups Bryggeri, Norrlands Guld, Mariestads, Heineken, Loka, Schweppes, El Coto, Gallo, Bergstrands kaffe m fl. Familjeföretaget Spendrups är ett svenskt och oberoende bryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Vi är idag ca 1000 medarbetare och omsätter ca 3 MDKR. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spendrups Vin, Gotlands Bryggeri och Hellefors Bryggeri. www.spendrups.se