Mariestads Ofiltrerad Export – en gömd juvel

Nu lanseras bryggmästare Bengtssons gömda juvel – Mariestads Ofiltrerad Export. Ett öl där inga smakämnen filtrerats bort, med kraftig maltighet och beska. Mariestads Ofiltrerad Export erbjuds på fat och flaska.

Länge har bryggmästare Bengtsson velat lansera det öl som han anser är en gömd juvel.
– Jag är otroligt stolt och glad över att äntligen kunna lansera Mariestads Ofiltrerad Export. Det är en modern och smakrik lager som ligger mig väldigt varmt om hjärtat. Det bästa sättet att beskriva den är genom att säga att den har samma karaktär som Mariestads Export, men med lite mer av allt.

Ett ofiltrerat öl känns igen på att det är naturligt opaliserande, med slöjor av jäst som finns kvar och bidrar med både smak och en halmgul färg. I Tyskland har man under lång tid serverat ofiltrerat öl direkt från fat på lokala barer och det kallas då ”kellerbier” (källaröl).

Mariestads Ofiltrerad Export är ett välbalanserat och distinkt lageröl, sprängfyllt med smak. Ölet är bryggt på pilsnermalt och münchnermalt, med humlegivor av Magnum, Perle och Spalter Select. Doften är fruktig och maltig, med inslag av citrus. Smaken är kraftigt maltig med en mild fruktighet och en bra och kraftig beska. För att balansera upp de kraftfulla aromerna har bryggmästaren valt att tappa Mariestads Ofiltrerad Export vid 5,8 %.

– I dag finns det en stor efterfrågan på smakrik och spännande öl hos svenska konsumenter. Eftersom Mariestads vill stå för njutning är vi stolta över att kunna presentera Mariestads Ofiltrerad Export, som blir ett väldigt bra komplement till våra övriga öl, säger Mikael Mossvall, produktchef för Mariestads.

Mariestads Ofiltrerad Export finns idag på flaska i Systembolagets beställningssortiment och även på fat på utvalda restauranger runt hela Sverige.

Om Mariestads
Mariestads Bryggeri grundades 1848 och började snabbt brygga sitt öl som tyskarna gjorde. Bryggeriet blev snart ett av Sveriges mest populära. I slutet av 1960-talet införlivades Mariestads i Spendrups bryggeri, som sedan 1980-talet återinfört flera uppskattade varumärken och produkter från det gamla Mariestadsbryggeriet. Först kom Export och sedan säsongsutgåvorna jul- och påsköl. De följdes av en årgångsporter, Old Ox och mellanölet Continental. Det senaste tillskottet är Mariestads Ofiltrerad Export.

Richard Bengtsson, chefbryggmästare, 070-215 68 99, richard.bengtsson@spendrups.se
Mikael Mossvall, produktchef Mariestads, 0707-74 60 89, mikael.mossvall@spendrups.se

Annika Molander, kommunikationsdirektör, 0733-55 06 16, annika.molander@spendrups.se

Spendrups Bryggeri grundades 1897. Vi är ett bryggeri med ett brett sortiment. Engagemanget och passionen är lika stor nu som då. För oss är alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. Bland våra varumärken finner du Spendrups Bryggeri, Norrlands Guld, Mariestads, Heineken, Loka, Schweppes, Briska, El Coto, Gallo m fl. Familjeföretaget Spendrups är ett svenskt och oberoende bryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Vi är idag ca 850 medarbetare och omsätter ca 3,0 MDKR. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri och Hellefors Bryggeri. www.spendrups.se