Nu blir Norrlands Guld Ljus ekologisk

Storsäljaren Norrlands Guld Ljus gör nu ekodebut på bred front. Från och med 1 juni blir ölet helt ekologiskt på krogar, systembolag och i dagligvaruhandeln.

Norrlands Guld har ett starkt samarbete med miljöhjälten Way Out West och under förra året lanserades där en ekologisk festivalöl på prov. Testlanseringen föll väl ut och nu har Spendrups beslutat att göra Norrlands Guld Ljus helt ekologisk med både ekologiskt Perlehumle och ekologiskt svenskodlat korn.

– Spendrups ambition är att vara branschens mest hållbara företag. Vi har under senare år gjort stora satsningar inom miljö- och hållbarhetsområdet. I januari invigdes t.ex. en biobränsleanläggning som kommer att minska våra fossila koldioxidutsläpp med hela åttio procent per liter dryck och vår satsning på ekologisk öl är en naturlig utveckling av vårt hållbarhetsarbete. Vi jobbar hårt för att kunna utveckla och lansera ytterligare ekologiska och klimatsmarta produkter, säger Claes Åkesson, miljö- och hållbarhetsdirektör på Spendrups Bryggeri.

Ekotrenden är tydlig, inte minst inom dryckessegmentet. Systembolagets ökade försäljningen av ekologiskt öl med 39 procent under 2014, jämfört med 2013 och försäljningen av ekologiska viner ökade med 100 procent under 2014 jämfört med 2013.

– Det blir något av en hönan eller ägget här, kanske skulle försäljningen av ekologiskt öl öka i samma takt som på vinfronten om det fanns samma utbud av ekologiska produkter men idag är endast 114 av nära 2400 öl-artiklar ekologiska på Systembolaget och många av dem återfinns i beställningssortimentet, så det finns helt klart en lucka som behöver fyllas, säger Stefan Garvander, produktchef på Norrlands Guld.

Norrlands Guld Ljus säljs på Systembolaget (4,7%), i dagligvaruhandeln (3,5 %) samt på fat till krogar och restauranger landet över. Det är en ljus och uppfriskande lager med maltig smak som balanseras med en naturlig beska.

Stefan Garvander, produktchef Norrlands Guld, stefan.garvander@spendrups.se, 073-3850436
Annika Molander, kommunikationsdirektör Spendrups Bryggeri, annika.molander@spendrups.se, 073-3550616

Spendrups Bryggeri grundades 1897. Vi är ett bryggeri med ett brett sortiment. Engagemanget och passionen är lika stor nu som då. För oss är alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. Bland våra varumärken finner du Spendrups Bryggeri, Norrlands Guld, Mariestads, Heineken, Loka, Schweppes, Briska, El Coto, Gallo m fl. Familjeföretaget Spendrups är ett svenskt och oberoende bryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Vi är idag ca 850 medarbetare och omsätter ca 3,0 MDKR. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri och Hellefors Bryggeri. www.spendrups.se