Ny smak från Loka, som även passar bra i sommardrinken

Lagom till sommaren presenterar Loka en ny smak hämtad från den svenska sommarfloran. Den nya smaken Loka Fläder med Citron har en somrig och blommig smak som passar både som törstsläckare och som ingrediens i drinkar.

Hälsotrenden och sockerdebatten har fått svensken att dricka mindre läsk och mer buteljerat vatten. När sommaren kommer och temperaturen stiger märks trenden ännu tydligare och efterfrågan på smaksatt vatten stiger markant. Inför årets högsäsong lanseras Loka Fläder med Citron, en ny smak med rötter i den svenska sommarfloran.

- Loka Fläder med Citron smakar sommar. Helst ska den drickas väl kyld, antingen som den är eller som ingrediens i någon av våra sommardrinkar, säger Helena Augustson, marknadschef för vatten, läsk och cider på Spendrups Bryggeri.

Flädern (Sambucus nigra) har sitt ursprung i södra Sverige där den också kallas för hyllebuske. Flädern har sedan medeltiden använts både som medicinalväxt och som smaksättare. Odlandet av fläder fick ett uppsving efter att Carl von Linné, under sin Skåneresa 1749, framhållit att det svenska klimatet var väl lämpat för fläder.

Loka Fläder med Citron tappas på PET-flaskor i storlekarna 50 cl och 150 cl samt på 33 cl burk. Drycken finns i handeln fr o m vecka 21.

Fyra sommardrinkar med Loka
Inför sommaren har Loka komponerat fyra fruktiga sommardrinkar baserade på olika Loka-smaker. Drinkarna som innehåller väldigt lite socker och är lätta att tillreda, har fått namn efter svenska sommarfenomen: Bergslagen, Norrsken, Sommarbris och Frisk & Vild. (Drinkarna finns i bilagt recpetblad.)

Ny design
Under 2006 lanserades en ny design för marknadsledande Loka. Nu tas ytterligare ett steg när man lanserar Loka med transparent etikett. Med den nya designen vill man förtydliga Lokas profil och den transparenta etiketten ska förmedla en ännu starkare vatten- och kvalitetskänsla än tidigare. Designförändringar påverkar konsumentens varumärkesupplevelse och därigenom försäljningen. Lokas varumärke vårdas därför ömt. Bakom designarbetet ligger hundratals timmar av arbete där varje färgnyans och symbol har granskats med stor omsorg. (En fördjupning om arbetet med Lokas designutveckling genom åren finns i bifogat dokument.)

Helena Augustson, marknadschef, Spendrups Bryggeri AB, tfn.08-672 77 00
Caroline Ekman, informationschef, Spendrups Bryggeri AB, 08-672 78 30, 0701-82 78 30, caroline.ekman@spendrups.se

Sommardrinkar från Loka

Bergslagen

Loka Päron
4 cl Pimm's (spritsort baserad på gin)
2-3 limeklyftor med skalet kvar
3-4 skivor gurka
¼ dels päron
4-5 blad färsk basilika

Gurka
Päron
Basilika

Muddla lime, gurka, päron och basilika i highballglas.
Fyll på krossad is och Pimm's.
Rör om och toppa med Loka päron.
Garnera med gurka, päron och basilika.

Norrsken

Loka Hallon med Grape
3 cl gin
2 cl hallonlikör

Hallon

Bygg på is i highballglas.
Garnera med färska hallon.

Sommarbris

Loka fläder
4 cl gin
4-5 blad mynta
Sockerlag

Muddla mynta och socker i highballglas.
Fyll på krossad is och gin.
Toppa med Loka fläder.

Frisk & Vild

Loka Vildäpple
3 cl vodka
1 cl Noilly Prat

Äppelskiva

Bygg på is i tumblare.
Garnera med äppelskiva.

Liten barskola

Allmänn arbetsordning:

1. Förbered glaset du ska servera i. Fyll med is alternativt placera garneringen.
2. Skaka drinken. Glöm inte att smaka av. Släng sugröret.
3. Sila upp i glaset.
4. Rengör shaker, sil och annat du använt.

Muddla:
Mosa ingredienserna med hjälp av muddler i glaset. Tänk mortel. Muddlern hålls i toppen med handflatan neråt. Inte som en skidstav. Glaset täcks med handen som håller det för att undvika stänk.

Bygga en drink:
Att bygga en drink innebär att alla ingredienser hälls direkt i glaset drinken ska serveras i. Var och en för sig, de behöver inte skakas innan.