Riktigt, riktigt kallt öl när Norrlands Guld utmanar det vältempererade fatölet

Norrlands Guld lanserar nu ett nytt sätt att servera fatöl – riktigt, riktigt kallt. Öl kan njutas på många olika sätt och allt fler visar intresse för mer lättdrucket och välkylt öl och steget var därför inte långt när kontakt etablerades med företaget IMI Cornelius. Att dricka riktigt, riktigt kallt öl har tidigare anammats av många länder i världen, men Norrlands Guld blir först med att servera det på det här viset i Norden.

Ett vältempererat öl skall ligga runt +8 grader, men allt fler svenskar intresserar sig för mer välkylt öl. Norrlands Guld lanserar nu en sådan möjlighet på fat som kräver ett unikt tappsystem känt som Twin Ice, ett tekniskt utvecklat system gjort av företaget IMI Cornelius. Ölet serveras mer än väl kylt, d v s så kallt att det bildas frysta ölkristaller. Ett glas Norrlands Guld serverat från Twin Ice-systemet består av + 2 grader flytande öl, -3,5 grader ölkristaller samt en vacker skumkrona.

– Som svenskt bryggeri och dryckesleverantör, är det alltid spännande att utveckla och prova nya lösningar och upplevelser, säger Mats Liedholm, marknadsdirektör på Spendrups. Då vi fick höra att IMI Cornelius tagit fram Twin Ice-lösningen, var vi inte sena att kontakta dem. Och nu har vi installerat första tappsystemet i Lindvallens nya Experium-center och där inom SPA-området.

Twin Ice-systemet passar bäst i barmiljöer där publiken är aktiv eller där miljön har hög temperatur och fuktighet som t ex på ett SPA. Pricken över i:et är att servera ölet i ett fryst glas.

Fakta

Bilder bifogas samt finns även att ladda ner på www.spendrups.se/nyheter

För ytterligare information kontakta:

Mats Liedholm, marknadsdirektör på Spendrups, 0701-82 77 13, mats.liedholm@spendrups.se

Caroline Ekman, informationsdirektör på Spendrups, 0701-82 78 30, caroline.ekman@spendrups.se

Spendrups grundades 1897. Från början var vi ett bryggeri, idag är vi ett dryckesföretag med ett brett sortiment. Engagemanget och passionen är lika stor nu som då. För oss är alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. Bland våra varumärken finner du Spendrups, Norrlands Guld, Mariestads, Heineken, Loka, Schweppes, Pago, El Coto, Gallo, Bergstrands kaffe m fl. Familjeföretaget Spendrups är ett svenskt och oberoende dryckesföretag som förenar starka traditioner med nytänkande. Vi är idag ca 1100 medarbetare och omsätter ca 2,7 MDR. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spendrups Vin, Gotlands Bryggeri och Hellefors Bryggeri. www.spendrups.se