Spendrups belönar unga entreprenörer

För första gången delar dryckesföretaget Spendrups Bryggeri i samarbete med Ung Företagsamhet Stockholmsregionen (UF) ut ett stipendium till unga entreprenörer. Syftet med stipendiet är att det ska belöna unga företagare som visat prov på god affärsmässighet och utmärkande entreprenörsegenskaper. Eric Martinsson och Hjalmar Olofsson, två driftiga nittonåringar från Hjo respektive Skara, tar i år hem stipendiesumman på 50 000 kr.

Spendrups stipendium ska gå till unga företagare som visat prov på affärsmässighet och utmärkande entreprenörsegenskaper, framåtanda och ett exceptionellt driv, samt en bärande affärsidé. Syftet med priset är att uppmuntra och stödja unga entreprenörer i Sverige. Stipendiet delas ut i samband med Ung Företagsamhet Stockholmsregionens kickoff inför läsåret 2008/2009.

- Det är otroligt kul att bli uppmärksammade av Spendrups. Tack vare stipendiet kan vi nu utveckla vår affärsidé och driva företaget vidare, säger Eric Martinsson en av grundarna till Streetreklam UF.

UF-eleverna Eric Martinsson och Hjalmar Olofsson driver företaget Streetreklam vars affärsidé är enkel men genial: att snabbt och enkelt nå ut till rätt målgrupp med hjälp av specialdesignade reklamkort i visitkortsformat. Korten ska vara en hjälp för företag att synas och marknadsföra en kampanj, en produkt eller liknande.

− Att ge unga stöd och möjlighet till att förverkliga sina idéer är något som vi inom familjen Spendrup ser som ett privilegium. Streetreklam präglas av entreprenörsanda och innovation i sann Spendrupstradition, säger Jens Spendrup, VD på Spendrups Bryggeri.

Dryckesföretaget Spendrups Bryggeri har under många år varit aktiva rådgivare och inspiratörer till unga entreprenörer samt deltagit i styrelsearbetet inom Ung företagsamhet Stockholmsregionen.

Stipendieutdelning
Datum: Måndagen den 29 september
Kl: 09.15
Plats: Victoriahallen, Stockholmsmässan Älvsjö/Stockholm
Utdelning sker: ca kl.10.45

Bakgrundsfakta Ung Företagsamhet:
Ung Företagsamhet är ett utbildningskoncept för gymnasieelever mellan 16 och 20 år. UF-eleverna får stöd och hjälp att starta och driva ett eget företag. Målet är att sporra flera ungdomar att våga ta klivet att bli framtidens företagare och entreprenörer. Med stöd från cirka 1200 lärare och 4048 rådgivare från näringslivet driver drygt 14000 ungdomar ett eget UF-företag varje år. Sedan starten 1980 har drygt 140000 ungdomar genomgått utbildningskonceptet.