Spendrups Bryggeri önskar svenskarna en riktigt god jul

Med toner av bland annat karamell, citrus och choklad matchar Spendrups Bryggeri Julbrygd och Mariestads Julebrygd julbordet på ett sätt som faller svenskarna i smaken. Det visar inte minst förra årets lista över mest sålda julöl på Systembolaget som toppades av just Mariestads.

Det är något speciellt med julöl. Det är inte bara det faktum att det enbart avnjuts i juletider – det komplexa maltreceptet skapar också en skillnad i hantverksprocessen jämfört med ljust öl där utmaningen istället ligger i att hitta rätt balans mellan beska och fyllighet.

– Det är lika roligt varje år att ta sig an utmaningen med att sätta årets julbrygder. Jag känner mig mycket nöjd med resultatet och hoppas att de båda brygderna ska förgylla många svenskars julbord även i år, säger Richard Bengtsson, bryggmästare på Spendrups Bryggeri.

Det öl som förra året var svenskarnas favorit på Systembolaget är gjort på inte mindre än fem maltsorter. Mörka bärnstensfärgade Mariestads Julebrygd har en fyllighet med en lätt sötma som möts upp av en förfinad beska. Här kan också skönjas toner av utsökt chokladsmak.

Även Spendrups Bryggeri Julbrygd är bryggt på fem maltsorter. I doften finner man en utsökt karamelldoft och en lätt fruktig humlearom. De många maltsorterna gör sig sedan starkt påminda i smaken och i eftersmaken förekommer brända toner av karamell.

– Det blir en god jul även i år, säger Richard Bengtsson.

Dessa båda ölsorter finns också tillgängliga som alkoholsvagare alternativ i dagligvaruhandeln. Ytterligare information om årets julöl från Spendrups Bryggeri finns att läsa i bifogat dokument.

Henrik Åström, marknadschef eget öl, 076-846 79 94, henrik.astrom@spendrups.se

Richard Bengtsson, bryggmästare, 0702-15 68 99, richard.bengtsson@spendrups.se
Claes Åkesson, t f informationsdirektör, 0706-64 73 84, claes.akesson@spendrups.se

Spendrups Bryggeri grundades 1897. Vi är ett bryggeri med ett brett sortiment. Engagemanget och passionen är lika stor nu som då. För oss är alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. Bland våra varumärken finner du Spendrups Bryggeri, Norrlands Guld, Mariestads, Heineken, Loka, Schweppes, El Coto, Gallo, Bergstrands kaffe m fl. Familjeföretaget Spendrups är ett svenskt och oberoende bryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Vi är idag ca 1000 medarbetare och omsätter ca 3 MDKR. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spendrups Vin, Gotlands Bryggeri och Hellefors Bryggeri. www.spendrups.se