Spendrups förbättrar sina miljönyckeltal ytterligare

För andra året i rad lanserar nu Spendrups sin hållbarhetsredovisning (CRS-redosvisning) och 2009 års resultat inom miljöområdet är genomgående mycket positiva.  I stort sett har alla miljönyckeltal förbättrats markant. Spendrups är det enda ölbryggeriet i Sverige som öppet redovisar en heltäckande CSR-redovisning.

– Resultaten för år 2009 är överlag positiva och vi lever upp till skrivningarna och andemeningen i vår affärsetiska kod., säger Claes Åkesson, miljö och hållbarhetsdirektör på Spendrups. Vår redovisning står i en klass för sig bland dryckesföretagen i Sverige och klarar sig även utmärkt i konkurrensen med de stora internationella aktörerna. Vi rapporterar enligt GRI (Global Reporting Initiative) och har valt att tillämpa redovisningsnivå B+, som är den nästhögsta nivån. Därefter har detta granskats och verifierats av tredje part.

Inom miljöområdet prioriteras främst frågor kring begräsning av klimatpåverkan från produktion och transporter samt optimering av resursanvändning vad gäller vattenanvänding, avloppsbelastning, avfallshantering och förpackningar. Detta arbete kommer att fortsätta även under år 2010. Det kommer att leda till en successiv förbättring av Spendrups totala miljöprestanda.

– Det stora språnget kommer dock först när vi har avvecklat användningen av olja vid våra anläggningar. I framtiden planerar vi att bränna draven (restprodukter från malt)* och det skulle i så fall göra produktionen i det närmaste klimatneutral. Då gör man två flugor på smällen genom förbättrad ekonomi och miljö, vilket är vår eviga strävan, säger Claes Åkesson.

Spendrups intensifierar sitt miljöarbete ytterligare genom att certifiera miljöledningssystemet enligt ISO 14001. Arbetet beräknas vara klart våren 2011.

– Det här är nästa steg i vår miljöstrategi och certifieringen skall ge vårt miljöarbete ännu bättre struktur och systematik, så att vi på ett effektivt sätt kan upptäcka och kontrollera miljöeffekter, säger Claes Åkesson.

Claes Åkesson, miljö och hållbarhetsdirektör, 0706-64 73 84, claes.akesson@spendrups.se
Caroline Ekman, informationsdirektör, 0701-82 78 30, caroline.ekman@spendrups.se

Spendrups grundades 1897. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spendrups Vin, Gotlands Bryggeri och Hellefors Bryggeri. Vi är även delägare i Bergstrands Kafferosteri. Från början var vi ett bryggeri, idag är vi ett dryckesföretag med ett brett sortiment. Engagemanget och passionen är lika stor nu som då. För oss är alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. Bland våra varumärken finner du Spendrups, Norrlands Guld, Mariestads, Heineken, Loka, Schweppes, Pago, El Coto, Gallo, Bergstrands kaffe m.fl. Familjeföretaget Spendrups är ett svenskt och oberoende dryckesföretag som förenar starka traditioner med nytänkande. Vi är idag ca 1300 medarbetare och omsätter ca 3 MDR. www.spendrups.se