Spendrups fortsatt bryggeribranschens mest hållbara varumärke

För andra året i rad är Spendrups det varumärke i bryggeribranschen som konsumenterna tycker är bäst på miljöarbete och socialt ansvarstagande. Det visar den stora varumärkesundersökningen Sustainable Brands där över 8 000 personer svarat på frågor om hållbara varumärken på den svenska marknaden.

– Vi har varit föregångare i vår bransch när det gäller heltäckande hållbarhetsredovisning och det är roligt att vår omvärld också uppfattat att vi arbetar seriöst och långsiktigt med hållbarhetsfrågorna. Det stärker vårt varumärke och sporrar oss i det fortsatta arbetet, säger Claes Åkesson, miljö- och hållbarhetsdirektör på Spendrups.

Spendrups är bäst i klassen bland bryggeriföretagen i undersökningen och har under 2012 utökat avståndet till våra konkurrenter inom branschen.

– Ständig förbättring är ett av våra ledord. Att arbeta med hållbarhet är kräver uthållighet och ödmjukhet eftersom det aldrig blir färdigt. Viktiga utmaningar för oss är att fortsätta minska vår klimatpåverkan och att på sikt sluta använda olja som bränsle på våra bryggerier. Det kommer både att spara miljön och minska våra kostnader, säger Claes Åkesson.

Spendrup har valt att arbeta efter de principer för hållbar utveckling som finns i FN:s Global Compact och OECD:s riktlinjer. Hållbarhetsredovisningen görs enligt GRI, Global Reporting Initiativ.

– Vi har skapat tydliga policies och riktlinjer för vårt arbete och en metodik i rapportering och uppföljning för att hållbarhetsarbetet ska vara en levande del i det vardagliga arbetet i alla delar av verksamheten i enlighet med miljöstandarden ISO 14001, säger Claes Åkesson.

Bifogat finner du fakta om hur undersökningen gjordes.

Mer information omkring vårt miljö- och hållbarhetsarbete finner du här: http://www.spendrups.se/lib/SubPage.aspx?id=833

För mer information, vänligen kontakta:
Claes Åkesson, miljö- och hållbarhetsdirektör på Spendrups tnf. +46 706 647384, claes.akesson@spendrups.se

Caroline Ekman, informationsdirektör tfn. 0701-82 78 30, caroline.ekman@spendrups.se

Spendrups Bryggeri grundades 1897. Vi är ett bryggeri med ett brett sortiment. Engagemanget och passionen är lika stor nu som då. För oss är alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. Bland våra varumärken finner du Spendrups Bryggeri, Norrlands Guld, Mariestads, Heineken, Loka, Schweppes, El Coto, Gallo, Bergstrands kaffe m fl. Familjeföretaget Spendrups är ett svenskt och oberoende bryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Vi är idag ca 1000 medarbetare och omsätter ca 3 MDKR. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spendrups Vin, Gotlands Bryggeri och Hellefors Bryggeri. www.spendrups.se