Spendrups koncentrerar sin verksamhet till Grängesberg

Spendrups har beslutat att koncentrera produktion och plock av drycker till Grängesberg. Det innebär att verksamheterna i Vårby samt i Loviseberg, söder om Stockholm, under åren 2012-2014 successivt kommer att avvecklas och flyttas till Grängesberg. Planerna för de närmaste tre åren innebär investeringar på ca 1 miljard kronor.

Vi går från två bryggerier till ett, där vi koncentrerar verksamhet till Grängesberg. Vi kommer, när vi är klara att ha ett av Europas modernaste bryggerier med den storskalighet och effektivitet som är nödvändig för att vi ska kunna fortsätta vara konkurrenskraftiga på marknaden, säger Spendrups nye vd Fredrik Spendrup.

Produktionen i Vårby kommer successivt att stängas ner med början i september 2012 fram till mars 2014. Verksamheten i Loviseberg avvecklas med början i november 2012 fram till mars 2013. I mars 2014 beräknas verksamheterna vara helt överflyttade till Grängesberg. Spendrups huvudkontor blir kvar i Vårby.

Totalt berörs ca 200 medarbetare i Vårby och Loviseberg. Spendrups har tillsammans med de fackliga organisationerna förhandlat om ett åtgärdspaket som syftar till att få så många som möjligt att stanna kvar i Spendrups till dess produktionen och plocket upphör. Under tiden kommer Spendrups att stötta medarbetare i sökandet till nya jobb, i Grängesberg eller på annat företag.

– De senaste åren har vi haft en positiv försäljnings- och lönsamhetsutveckling och vår ambition är att fortsätta växa. Den miljardsatsning vi gör i Grängesberg ger oss rätt förutsättningar för det, säger Fredrik Spendrup.

Fredrik Spendrup, VD, 08-672 77 00
Caroline Ekman, informationsdirektör, 0701-82 78 30, caroline.ekman@spendrups.se

Spendrups grundades 1897. Från början var vi ett bryggeri, idag är vi ett dryckesföretag med ett brett sortiment. Engagemanget och passionen är lika stor nu som då. För oss är alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. Bland våra varumärken finner du Spendrups, Norrlands Guld, Mariestads, Heineken, Loka, Schweppes, Pago, El Coto, Gallo, Bergstrands kaffe m fl. Familjeföretaget Spendrups är ett svenskt och oberoende dryckesföretag som förenar starka traditioner med nytänkande. Vi är idag ca 1000 medarbetare och omsätter ca 3,1 MDKR. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spendrups Vin, Gotlands Bryggeri och Hellefors Bryggeri. www.spendrups.se