Spendrups minskar sina koldioxidutsläpp med 20 procent

Ett av Spendrups viktigaste miljömål är att minska koldioxidutsläppen för att därigenom begränsa klimatpåverkan. År 2010 övergår Spendrups helt till att använda förnyelsebar el från vattenkraft och de koldioxidutsläpp som produktionen genererar beräknas då minska med ca 20 %.

Spendrups klimatpåverkan från produktionen härstammar främst från utsläpp av koldioxid i samband med energianvändning. Den totala energianvändningen i produktionen utgörs till nästan 50 % av elektricitet som vi köper från elbolag. Denna el har hittills varit baserad på en mix av delvis icke förnybara källor (uran, olja, kol etc), som i vissa fall ger upphov till koldioxidutsläpp. En viktig åtgärd för att begränsa klimatpåverkan är att övergå till energislag med så lite klimatpåverkan som möjligt. Som ett led i detta arbete har Spendrups nu tecknat ett avtal med elleverantör Bergen Energi, som innebär att Spendrups från och med år 2010 helt och hållet övergår till förnyelsebar el från vattenkraft, med inga utsläpp av koldioxid. Genom detta beräknas Spendrups kunna minska sina koldioxidutsläpp från produktionen med ca 20 %.