Spendrups presenterar ny julöl med attityd – Pistonhead Chimney Sweeper bjuder på intensiva dofter och fyllig smak

När jultomten pressar sig ner genom skorstenen i år gör han det med en rykande nyhet i tomtesäcken – Pistonhead Chimney Sweeper, en torrhumlad julale med viss rökighet i smaken. I säcken återfinns även uppskattade Spendrups Bryggeri Julbrygd, tidigare Spendrups Julbrygd, favoriten Mariestads Julebrygd samt sist men inte minst, Bryggeriets Julspecial, en lovordad och vid Stockholm Beer & Whiskey Festival redan prisbelönt julbock.

Det är något speciellt med julöl. Det är inte bara det faktum att den enbart avnjuts i juletider – det komplexa maltreceptet skapar också en skillnad i hantverksprocessen jämfört med ljust öl där utmaningen istället ligger i att hitta rätt balans mellan beska och fyllighet.

– Det har onekligen varit en glädjefylld utmaning att skapa ett öl som Pistonhead Chimney Sweeper, säger bryggmästare Richard Bengtsson.

I årets nyhet Pistonhead Chimney Sweeper ingår hela fyra olika maltsorter som tillsammans ger en häftig maltkropp där bland annat rökmalt balanseras mot högalfahumlen tomahawk. Med sin mörka mahognyröda färg har ölen en bra balans mellan fyllighet och sötma, en komplex maltighet och en välbalanserad humleblommighet och beska. Med en humlearomatisk fylligt maltig smak med brända inslag av kaffe är chanserna stora att Pistonhead Chimney Sweeper blir en succé på julbordet.

– Det spritter faktiskt i kroppen när jag tänker på julöl och jag får en mustig smak i munnen när jag ser de vackra mörkröda färgerna och det vita skummet, säger Richard Bengtsson. Inspirationen vid julölsbryggande får sig också en extra skjuts av det faktum att man vet att julen nalkas och med den härlig stämning, god mat och – som (skum)kronan på verket – gott öl.

Vid Stockholm Beer & Whiskey Festival mottog Bryggeriets Julspecial silvermedalj i klassen ”All lager över 6 %”.

För ytterligare information kontakta:
Caroline Ekman, informationsdirektör, tfn: 0701-82 78 30, mail: caroline.ekman@spendrups.se

Richard Bengtsson, bryggmästare, tfn: 0702-15 68 99, mail: richard.bengtsson@spendrups.se

Spendrups grundades 1897. Från början var vi ett bryggeri, idag är vi ett dryckesföretag med ett brett sortiment. Engagemanget och passionen är lika stor nu som då. För oss är alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. Bland våra varumärken finner du Spendrups, Norrlands Guld, Mariestads, Heineken, Loka, Schweppes, Pago, El Coto, Gallo, Bergstrands kaffe m fl. Familjeföretaget Spendrups är ett svenskt och oberoende dryckesföretag som förenar starka traditioner med nytänkande. Vi är idag ca 1100 medarbetare och omsätter ca 3 MDKR. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spendrups Vin, Gotlands Bryggeri och Hellefors Bryggeri. www.spendrups.se