Spendrups stipendium går i år till UF-företaget AquActive

För fjärde året i rad delar dryckesföretaget Spendrups i samarbete med Ung Företagsamhet ut ett stipendium till unga entreprenörer. Syftet är att uppmuntra och stärka unga företagare som visat prov på god affärsmässighet och utmärkande entreprenörsegenskaper. Stipendiesumman på 50 000 kronor tas i år hem av två driftiga nittonåringar: Christoffer Carlsson och Louisa Lundstén.

– Vi är otroligt glada över stipendiet och de 50 000 kronor som vi kommer använda för att kunna utveckla företaget under vår studietid, säger Christoffer Carlsson, VD, AquActive. Pengarna kommer att gå till marknadsföringsaktiviteter och ger oss möjlighet till att våga satsa på företaget trots ökade kostnader i samband med studier och eget boende. Vi ser också fram emot Spendrups mentorskap som vi under en period får möjlighet att nyttja.

Företaget AquActive är sprunget ur ett UF-projekt där produkten AquaPower har lanserats på marknaden med framgång. Christoffer och Louisas vision var att skapa en hälsosam omgivning genom hantlarna, som även fungerar som flaska, AquaPower. Nästa steg för deras verksamhet är öka distributionen där prioriterad målgrupp bl a är profilföretag.

− Att stimulera unga människor till att våga tro på sin företagsidé och satsa är en ynnest för oss på Spendrups. AquActive har en trovärdig affärsidé och intressant verksamhet med inriktning på hälsa som ligger helt rätt i tiden, så det är ett sant nöje att ge Christoffer och Louisas företag AquActive stipendiet, säger Fredrik Spendrup, VD för Spendrups.

För mer information kontakta:
Caroline Ekman, informationsdirektör på Spendrups, 0701-82 78 30, caroline.ekman@spendrups.se
Christoffer Carlsson, VD AquActive, 0738-12 90 37, christoffer@aquactive.se,
Louisa Lundstén, marknadschef AquActive, 0738-50 13 20, louisa@aquactive.se

FAKTA OM STIPENDIET
Spendrups stipendium delas årligen ut till unga företagare som har en bärande affärsidé samt visat prov på affärsmässighet och utmärkande entreprenörsegenskaper, framåtanda och ett exceptionellt driv. Syftet med priset är att uppmuntra och stödja unga entreprenörer i Sverige. Stipendiet delas ut i samband med med Ung Företagsamhet Stockholmsregionens kick off inför läsåret 2010/2011.

FAKTA OM UNG FÖRETAGSAMHET
Ung Företagsamhet är en ideell partipolitiskt obunden förening vars syfte är att samverka med skolan för att införa företagsamhet och ett engagerat näringsliv i det svenska utbildningssystemet. Genom sina utbildningar ger Ung Företagsamhet barn och unga från mellanstadiet till gymnasiet möjlighet att träna och utveckla sin kreativitet, företagsamhet och sitt entreprenörskap. Sedan 1980 har över 200 000 gymnasieelever genomgått konceptet UF-företagande. Forskning visar att effekterna är slående, över 120 000 arbetstillfällen har skapats genom dessa och skatteinbetalningarna från deras företag mäts i miljarder kronor årligen. Läs mer på www.ungforetagsamhet.se