Spendrups utökar sitt sortiment med ytterligare en alkoholfri öl – Spendrups Bryggeri Premium Lager Alkoholfri

Ölintresset i Sverige är stort och över åren har lusten att ibland välja god alkoholfri öl ökat. Jämfört med år 2008 har alkoholfri öl ökat i volym inom dagligvaruhandeln med hela 18 procent och på Systembolaget 23 procent.* Med den vetskapen utökar Spendrups sitt alkoholfria ölsortiment under ölvarumärket Spendrups Bryggeri med en premium lager alkoholfri.

– Fram till idag har vi haft Norrlands Guld Alkoholfri i sortimentet, men med kunskapen om att intresset och efterfrågan gällande alkoholfri öl ökar, så kompletterar vi vårt sortiment med ytterligare en brygd under ölvarumärket Spendrups Bryggeri, säger Mats Liedholm, marknadsdirektör på Spendrups. Vid de intervjutillfällen vi har haft med konsumenteter har de uttryckt sitt gillande över alkoholfri öl där de väljer alkoholfri öl i profilflaska framför andra alkoholsvagare öl. Även restaurangmarknaden har under en tid efterfrågat ett alternativ utöver lättöl i 33 cl returglas, där lanseringen av ölvarumärket Spendrups Bryggeri - Premium Lager alkoholfri i egen designad flaska på 33 cl, kompletterar det ordinarie sortimentet. Mats fortsätter: – Alla de som efterfrågat ytterligare ett alkoholfritt öl har haft bestämda uppfattningar om brygdens smak, där de önskat en smakrik öl på profilflaska som skall uppfattas vara en ”riktig öl”. Vi tycker att vi lyckat leverera det. Ölet är ett riktigt schysst alternativ till de som vill avstå alkohol, men ändå kunna njuta en öl. Brygden är av hög kvalitet där malten har en framträdande roll som balanseras upp med en lätt markerad beska. Spendrups Bryggeri Premium Lager alkoholfri lanseras inom dagligvaruhandeln vecka 1 5 . Rekommenderat pris i handeln 9:90 kr. *Källa: Nielsen helår 2009 och Försäljningsstatistik Systembolaget helår 2009. Bilder bifogas samt finns tillgängliga för nedladdning på www.spendrups.se/nyheter