Svenska kvinnor älskar bubblor

Hon är 45 år, bor i villa i Strängnäs, är gift och har barnen hemma, går sällan på krogen – och hon älskar bubblor, speciellt i vatten. Hon är nämligen den typiske konsumenten av kolsyrat vatten. Detta visar en undersökning från dryckesföretaget Spendrups och undersökningsföretaget United Minds, som kartlagt dryckesvanorna hos svenska folket. Bland de som föredrar kolsyrat vatten finns fler kvinnor än män, större andel villaboende, gifta och barnfamiljer.

Undersökningen visar att kolsyrat vatten sakta men säker tar tillbaka sin ställning på dryckesmarknaden. Kolsyrat vatten har återigen tagit platsen som den trendigaste drycken och slår både vin och öl. 28 procent av svenskarna anser att kolsyrat vatten är trendigt, medan bara 20 procent anser att rött vin är det och drygt en av tio tycker att öl är det. Kolsyrat vatten passar bra som törstsläckare i sommarhettan, tycker 72 procent av svenskarna, vilket gör det till sommarens mest populära dryck. Kolsyrat vatten ses också i allt högre grad som ett bra alternativ till läsk. Det anger hela 72 procent av kvinnorna och 60 procent av männen. - Loka stärker sin ställning, särskilt när det gäller smaksatt vatten, säger Helena Augustsson, marknadschef vatten och läsk på Spendrups. Det är tydligt att många byter ut sockersötad dryck mot ett smaksatt vatten på flaska under sommaren. Loka är ett hälsosammare alternativ och en fräsch törstsläckare av rang både för barn och vuxna. Kolsyrat vatten på flaska har fortsatt en given plats på affärsmötet – det tycker 61 procent, medan ungefär hälften av svenskarna ser det som en lämplig dryck framför TV:n en vardagskväll. Bubbelvattnet har också en stark ställning som tillbehör till vin. Det anser 46 procent. Dessutom är det ett populärt tillbehör i drinkar. - Det finns många exempel på drinkmixer, bland annat Schweppes. Nu ser vi även att det smaksatta vattnet seglar upp som ett alternativ. Loka har komponerat flera sommardrinkar med kolsyrat, smaksatt vatten. Ett hett sommardrinkstips för vuxna är Loka Päron med lite Pimm´s, avslutar Helena Augustsson. Fakta om kolsyrat vatten från dryckesundersökningen o 62 % av kvinnorna tycker om kolsyrat vatten, mot 49 % av männen. I genomsnitt blir det 55 %. o 42 % i åldersgruppen 36-55 år säger sig tycka mycket om kolsyrat vatten. Mot 34 % i genomsnitt. o Vattenälskarna bor i högre grad i villa: 38 % mot 29 % i hyresrätt. o 73 % av de som tycker mycket om kolsyrat vatten går sällan eller aldrig på krogen. o 47% av barnfamiljerna anger att de tycker mycket om kolsyrat vatten. o Kolsyrat vatten är populärast i Östra Mellansverige, t ex Uppsala, Mariefred, Strängnäs eller Arboga. o När tycker du kolsyrat vatten passar bäst? – I hettan på semestern (72 %) – Som ett alternativ till läsk (67 %) – På affärsmötet (61 %) – I sommarstugan (50 %) – Framför TV:n en vardagskväll (50 %) – Som tillbehör till vin (46 %) o 45 % ser kolsyrat vatten som hälsosamt, 28 % som trendigt och 15 % som ”tjejigt”. Loka tar fortsatt andelar på den totala vattenmarknaden och har idag en andel på 34,5.