Bryggmästare Bengtsson på Spendrups önskar en god och grön jul med ölnyheterna Melleruds Klassiska Julöl och Gränges Julöl Eko

Äntligen en grön jul! Det börjar dra ihop sig till jul och med nya Gränges Julöl Eko gör bryggmästare Bengtsson allt för att den ska bli så grön som möjligt. Ur säcken med ölnyheter har Bengtsson också plockat fram ytterligare en nyhet, nämligen Melleruds Klassiska Julöl.

I bryggeriet på Spendrups förbereder man nu för fullt inför julen. Ur tankarna stiger dofter av maltiga karamelldofter med lätta inslag av choklad och lakrits.

– I år har jag haft förmånen att ta fram två nya julöl – för två klassiska varumärken i lite ny tappning. Två lustfyllda utmaningar som jag för egen del tycker har landat ner i två både smakfulla och smakfyllda resultat. Båda fyllda till bredden med bryggmästarkärlek. Gränges Julöl är enbart gjord på ekologiska ingredienser som bjuder på smaktoner av lakrits, kaffe och karamell. I Melleruds Klassiska Julöl ingår hela fem maltsorter, allt enligt julölskonstens alla regler, som tillsammans skapar en maltkomplexitet i smaken, säger Richard Bengtsson.

En annan klassisk julöl, som också erbjuds i Spendrups sortiment, är Mariestads Julebrygd. Även den en välsmakande smällkaramell med sina fem maltsorter.

– Maltigt värre med andra ord. Men, det kan aldrig bli för mycket malt. I varje fall inte om det alltid kombineras och balanseras med ingredienserna humle och jäst – och så vatten, avslutar Richard Bengtsson

Ytterligare fakta om årets julöl från Spendrups finns att läsa i bifogade dokument.

Richard Bengtsson, bryggmästare, 0702-15 68 99, richard.bengtsson@spendrups.se
Henrik Åström, marknadschef eget öl, 076-846 79 94, henrik.astrom@spendrups.se
Annika Molander, informationsdirektör, 073-355 06 16, annika.molander@spendrups.se