Spendrups inviger Sveriges största klimatsmarta bryggeri

Lagom till starten av skid-VM öppnar Sveriges största och mest nyskapande bryggerisatsning. Det gör Spendrups Bryggeri närapå självförsörjande på bioenergi och minskar företagets CO2- utsläpp betydligt.
Samtidigt lanseras VM-ölet Spendrups 2015, ett KRAV-märkt öl som producerats med den förnybara energin.

Spendrups har under de senaste åren miljardsatsat på bryggeriet i Dalarna, vars nya drav-anläggning är en av de första i världen och gör bryggeriet unikt i Sverige. Förbränning av egen organisk restprodukt, drav, kommer att stå för cirka hälften av bryggeriets energibehov och minskar företagets CO2-utsläpp med 80 procent per liter dryck. Resten av energiförsörjningen kommer från el, som redan idag görs av förnybara källor. Bryggeriet invigs idag av Maria Norrfalk, Dalarnas landshövding och Fredrik Spendrup, vd Spendrups Bryggeri.

Jag är väldigt stolt över att kunna inviga Sveriges största och mest klimatsmarta bryggeri. Dravförbränningsanläggningen kommer att göra Spendrups Bryggeri närapå självförsörjande på bioenergi och näst intill oljeoberoende, helt i linje med vår vision om en produktion fri från fossil koldioxid, säger Fredrik Spendrup, vd Spendrups Bryggeri.

I bryggeriet kommer bland annat det nya ekologiska ölet Spendrups 2015 produceras med förnybar energi och naturen i åtanke. Ölet lanseras särskilt för skid-VM i Falun, som Spendrups med sitt hållbarhetsengagemang är en naturlig dryckesleverantör till. Spendrups 2015 kommer att säljas på lokala restauranger i Dalarna under en begränsad period. Det är bryggt i Dalarna för att avnjutas i Dalarna.

- Vi arbetar aktivt för att genomföra VM på ett resurssnålt sätt med minsta möjliga utsläpp och påverkan på miljön. Spendrups nya bryggerisatsning och VM-öl passar väl in i skid-VM:s hållbarhetsfokus, säger Kent Lövgren ansvarig för sales & marketing på skid-VM.

Mer information om den nya anläggningen finns på: www.spendrups.se

Om dravförbränning
Spendrups verksamhet ger upphov till stora mängder restprodukter. Huvuddelen av detta utgörs av drav, en organisk restprodukt (d v s korn-rester eller malt) från ölframställningen. Årligen producerar Spendrups ca 160 miljoner liter öl, vilket ger drav-restprodukter om ca 30 000 ton/år.
Spendrups är miljöcertifierat enligt ISO 14001.

För mer information, kontakta:
Claes Åkesson, miljö- och hållbarhetsdirektör, Spendrups Bryggeri,
tfn 46 8 672 7843, claes.akesson@spendrups.se
Annika Molander, kommunikationsdirektör, Spendrups Bryggeri,
tfn 46 8 672 7830, annika.molander@spendrups.se

Spendrups Bryggeri grundades 1897. Vi är ett bryggeri med ett brett sortiment. Engagemanget och passionen är lika stor nu som då. För oss är alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. Bland våra varumärken finner du Spendrups Bryggeri, Norrlands Guld, Mariestads, Heineken, Loka, Schweppes, Briska, El Coto, Gallo m fl. Familjeföretaget Spendrups är ett svenskt och oberoende bryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Vi är idag ca 850 medarbetare och omsätter ca 3,0 MDKR. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri och Hellefors Bryggeri. www.spendrups.se