Spendrups tar steget och lanserar två egna viner – Spring Village Merlot och Chardonnay

Dryckesföretaget Spendrups har sedan 1995 haft vin i sitt sortiment. Den 1 oktober tar Spendrups nu ytterligare ett steg och lanserar för första gången två egna viner med namnet Spring Village Merlot och Chardonnay. Vinet har framställts i samarbete med en vinproducent i Kalifornien och det säljs i miljövänlig PET returflaska.

– För oss var det här ett naturligt steg att ta, då vi genom vårt dotterbolag Spendrups Vin över åren har byggt upp en hög kompetens och erfarenhet, säger Fredrik Spendrup, VD på Spendrups. För oss är Spring Village inte bara vårt första egna vin som lanseras, utan också det första vin som vi lanserar i miljövänlig PET returflaska. Förpackningen ligger rätt i tiden och helt i linje med vårt fortsatta miljöarbete på Spendrups.

Idag har dotterbolaget Spendrups Vin ca 400 viner i sitt sortiment, från ett 30-tal länder. Bland de mest kända vinproducenterna finner man Gallo, McPherson, Peter Lehmann, El Coto, Cono Sur m fl. Spendrups Vin har idag ca en fjärdedel av Sveriges restaurangmarknad och 2 procents andel på Systembolaget.

–  Det var ingen slump att vi valde att lansera Spring Village gjort på druvorna Chardonnay och Merlot. De båda druvorna är bland de mest välkända och populära i världen, säger Åsa Halldén, VD på Spendrups Vin. Den här lanseringen är resultatet av ett projekt tillsammans med en av våra samarbetspartners och vi är stolta över att nu kunna presentera Spring Village paret, som båda är mycket goda och prisvärda viner.

Åsa fortsätter:

–Namnet Spring Village och etiketter utsmyckade med vackra fjärilar var ett självklart val då fjärilarna är en naturlig del av faunan kring vingården, de förknippas med våren och är mycket dekorativa. Fjärilen blir ett viktigt kännetecken för den serie viner vi planerar.

De välsmakande Spring Village vinerna från Kalifornien säljs i 750 ml miljövänlig PET returflaska och kommer att finnas i Systembolagets sortiment fr o m den 1 oktober 2011, till ett pris av 63 kr, exklusive pant (1kr).

Carina Tidén, marknadschef Spendrups Vin, tfn. 070-7993231, carina.tiden@spendrupsvin.se

Spendrups grundades 1897. Från början var vi ett bryggeri, idag är vi ett dryckesföretag med ett brett sortiment. Engagemanget och passionen är lika stor nu som då. För oss är alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. Bland våra varumärken finner du Spendrups, Norrlands Guld, Mariestads, Heineken, Loka, Schweppes, Pago, El Coto, Gallo, Bergstrands kaffe m fl. Familjeföretaget Spendrups är ett svenskt och oberoende dryckesföretag som förenar starka traditioner med nytänkande. Vi är idag ca 1000 medarbetare och omsätter ca 3,1 MDKR. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spendrups Vin, Gotlands Bryggeri och Hellefors Bryggeri. www.spendrups.se