Spendrups Vin i samarbete med ett av världens mest framstående vinföretag – E & J Gallo Winery

Report this content

Spendrups Vin tar den 1 augusti över importen och distributionen av E & J Gallo Winery’s viner i Sverige. Det innebär att Spendrups Vin bland annat kommer att ta över produkter som Gallo Family Vineyards, Redwood Creek och Bridlewood. E & J Gallo Winery är ett av världens mest framstående globala vinföretag inom distribution och marknadsföring av vin.

- Vi är väldigt glada över att ha knutit till oss ett av världens starkaste vinvarumärken. Det nya samarbetet innebär att vi stärker positionen på Systembolaget och samtidigt får en heltäckande portfölj med amerikanska viner att erbjuda restaurangmarknaden, säger Åsa Halldén, VD på Spendrups Vin.

- E & J Gallo Winery har ett stort antal listningar på Systembolaget och har många nya intressanta projekt framöver, så vi ser att det finns en stor potential i Gallos varumärken på den svenska marknaden, tillägger Åsa Halldén.

Spendrups Vin är ett helägt dotterbolag till Spendrups Bryggeri och är en av de ledande leverantörerna av vin till Sveriges restaurangmarknad med ett klart mål att skapa ytterligare tillväxt på Systembolaget. Företaget befinner sig i en stark expansionsfas och har sedan starten haft en stadig tillväxt.

- Vi ser fram emot vårt samarbete med Spendrups Vin som har en stark närvaro i ett flertal försäljningskanaler i Sverige, säger Charles Schuller, ,Central & Eastern Europe Sales Director E & J Gallo Winery.

E & J Gallo Winery importerades tidigare av V&S Sweden.

I och med övertagandet av distributionen av E & J Gallo Winery avslutar Spendrups Vin distributionen av Robert Mondavi senare under hösten.