Bokslutskommuniké för verksamhetsåret 2001

Bokslutskommuniké för verksamhetsåret 2001 · Koncernresultatet minskade till 12 (81) MSEK · Ökade marknadsandelar på öl och vatten · Fortsatt stark tillväxt för LOKA, Mariestad och Norrlands · Bolaget utköpt och avnoterat från börsen · Resultat Koncernens resultat efter finansiella poster, uppgick till 12 (81) MSEK. I resultatet för 2001 ingår jämförelsestörande poster samt realisationsvinst vid försäljning av fastighet med 30 MSEK samt 24 MSEK i resultatet för 2000. Resultatet för fjärde kvartalet blev 14 MSEK inklusive 17 MSEK i realisationsvinst vid försäljning av fastighet jämfört med 8 MSEK för motsvarande period förra året. Årets resultat har belastats med höga kostnader i samband med uppstart av nya produkter som Heineken och Virgin. Försäljningen uppgick till 1756 MSEK vilket endast är 0,3% lägre än förra året trots det avslutade samarbetet med Pepsi/7-up. Spendrups Vin AB gjorde ett resultat efter finansiella poster på 0,3 (8) MSEK. Marknaden Den svenska dryckesmarknaden som helhet har ökat med 1% under 2001. Ökningen kommer från vatten och läsk som har ökat med 7% respektive 3%. Däremot har ölmarknaden fortsatt att minska med -3%. Räknar man med gränshandeln fortsätter dock även ölkonsumtionen att öka. Samtidigt som gränshandeln har ökat konsumtionen av starköl på bekostnad av svagare öl. Alla marknadssegment har ökat under 2001. Den största ökningen har Systembolaget med 5% emedan restaurangmarknadens samt dagligvaruhandelns ökning var 1%. Försäljningen Spendrups marknadsandelar på öl ökar stadigt och nådde under året 26%, vilket är en ökning med 3 procentenheter mot föregående år. Framgångarna syns framförallt på de starka varumärkena Mariestads och Norrlands. Samma starka utveckling har Spendrups haft på vattenmarknaden. Där har LOKA banat väg för en ökning med 3 procentenheter. Marknadsandelarna för 2001 blev 33%. Investeringar och finansiering Årets investeringar uppgick till 128 MSEK varav de största avser en tappningslinje för plastflaskor i Vårby samt produktionsutrustning för tillverkning av Heineken i Grängesberg. Koncernförhållande Sedan början av juli är Spendrups Bryggeri ett dotterbolag till Spendrup Invest. Efter den förlängda anmälningstiden för erbjudandet till aktieägarna i och innehavarna av köpoptioner i Spendrups Bryggeri som gick ut den 10 augusti 2001 kontrollerar Spendrup Invest sammanlagt 95,9 procent av det totala antalet aktier och 98,1 procent av röstetalet i Spendrups Bryggeri. Moderbolaget har inlett en tvångsinlösenprocess. Avnotering Aktierna i Spendrups Bryggeri AB avnoterades från Stockholms Fondbörs den 22 augusti 2001. Utdelning Styrelsen föreslår ingen utdelning till aktieägarna och att vinstmedlen i sin helhet överföres i ny räkning. Bolagsstämma Bolagsstämma hålls den 16 maj 2002 i Stockholm. Årsredovisning för 2001 publiceras på bolagets hemsida http://www.spendrups.se i mitten av april 2002. Redovisningsprinciper Denna bokslutskommuniké har upprättats i enlighet med Redovisningsrådets rekommendationer. Stockholm den 25 februari 2002 SPENDRUPS BRYGGERI AB Jens Spendrup Verkställande direktör ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/25/20020225BIT00120/wkr0001.doc Hela Bokslutskommunikén http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/25/20020225BIT00120/wkr0002.pdf Hela Bokslutskommunikén