• SPENDRUPS/

Report this content

Bryggeriarbetarna manifesterar mot regeringens alkoholpolitik som flyttar jobben utomlands. Århundradets varmaste sommar ligger bakom oss. Visst borde vi bryggeriarbetare gnugga händerna av glädje. Men så är det tyvärr inte. Visserligen ökade försälj- ningen av öl, läsk och vatten med drygt 3 procent under årets sommarmånader jämfört med 2001. Det är framförallt på läsk och vatten som ökningen ligger. Lätt- och folköl minskar med 3,2% respektive 4,5%. Enligt SoRADs (Centrum för socialvetenskaplig alkohol- och drogforskning Stockholms universitet) månatliga mätningar av resandeinförseln, har resandeinförseln av öl ökat med 15 procent för den senaste 12- månadersperioden, till och med augusti 2002. Mer än 67 miljoner liter öl har kommit in över gränserna. Som vi visat vid tidigare manifestationer, motsvarar detta fler än 32 lastbilar per dag. Oroande larmrapporter har presenterats: en kraftig ökning av antalet rattfulla, allt fler gravida som dricker alkohol under graviditeten och ungdomars förändrade attityd till alkohol. Det krävs en förändrad alkoholpolitik med bl a stora informationsinsatser och riktade aktiviteter mot olika målgrupper. Det krävs också att vi slår vakt om Systembolaget. I dagens Sverige hanteras och säljs allt större mängder öl och alkohol utanför samhällets kontroll. Under vecka 40 kommer vi, fackliga representanter för arbetsplatsklubbarna på Sveriges bryggerier, att finnas på Mynttorget för att samtala med inbjudna politiker och allmänheten om vårt stora problem. Sveriges extremt höga ölskatt resulterar i att folk handlar sin öl i Danmark och Tyskland och detta äventyrar våra bryggerijobb i Sverige. Vi kommer att överlämna ett manifest och kommer också att ha en enkät riktad till allmänheten. Vi kommer att finnas på plats på Mynttorget måndag-torsdag mellan kl.9.00-17.00 och fredag kl.9.00-kl.13.00. Schema: Måndag 30 sept. Kl.15.00 Moderaterna Tisdag 1 okt. Kl.11.00 Socialdemokraterna Onsdag 2 okt. Kl.11.00 Kristdemokraterna och kl.15.00 Centerpartiet Torsdag 3 okt. Kl.11.00 Miljöpartiet och kl.15.00 Vänsterpartiet Fredag 4 okt. Kl.11.00 Folkpartiet Kontaktpersoner: Mikael Roos, Livs representant Spendrup´s 0701-836875 Marianne Svensson, Sif representant Åbro, 0730-411811 Carina Pettersson, Livs representant Carlsberg Sverige, 0739-447189 Kjell Nilsson, Livs representant Carlsberg Sverige, 0705-931626 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/27/20020927BIT00630/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/27/20020927BIT00630/wkr0002.pdf