Julmust - en svensk tradition som bara växer

Julmust - en svensk tradition som bara växer Julmust är en ursvensk dryck. Och en svensk hemlighet som fullständigt dominerar läskförsäljningen i juletid. Trots hård konkurrens från alla nya drycker har julmusten snarare stärkt sin position. Den mest köpta julmusten de senaste två åren är Klassiker Julmust från Spendrups. Inför julen i år ser vi hur traditionernas betydelse växer. I en orolig värld skänker traditionerna trygghet och en avkoppling från alla krav på att välja och fatta beslut. Allt fler lockas också av så lokala traditioner som möjligt - svenska traditioner, traditioner från den egna hembygden, traditioner i den egna släkten eller familjen. Gamla ritualer, lekar och recept återuppväcks med värme och passion. En typisk svensk tradition som på detta sätt blir starkare för varje år är att vi dricker julmust på julen. En enda person kan receptet Julmusten skapades 1910 av Harry Roberts som tillsammans med sin far grundade företaget Roberts AB i Örebro. Hans idé var att ta fram ett alkoholfritt alternativ till öl. Drycken bygger på malt och humle, precis som öl, men den speciella karaktären skapas av den mycket komplexa kryddblandningen. Den såldes de första åren under namnet müncheneröl men började kallas must på 20-talet och klassades då också som läskedryck. Så djup är julmustens hemlighet att det än i dag endast är en person som känner till receptet. Det förvaras väl inlåst i ett kassaskåp. Göran Roberts är fjärde generationens ägare av företaget. Han är den ende som känner till receptets innehåll och blandar personligen samman ingredienserna till de extrakt som sedan säljs till bryggerierna. De i sin tur gör musten på sitt sätt, med olika mängd extrakt, olika sötningsmedel och så vidare. Det är därför must från skilda leverantörer kan smaka olika. Julmust är en tradition "Spendrups har etablerat sig som marknadsledande på julmust", säger Caroline Ekman, informationschef, Spendrups Bryggeri. "Men vi ser en tydlig trend nu - att livsmedelskedjornas egna varumärken växer. I år tycks dagligvaruhandeln satsa mer än någonsin på dem. Samtidigt lanseras också helt nya julmustmärken." I december dominerar julmusten totalt på läskmarknaden och står ensam för nästan hälften av all läskförsäljning i butikerna. Detta innebar år 2003 att av cirka 37,8 miljoner liter läsk var cirka 18,0 miljoner liter julmust. Totalt sett för år 2003 ökade försäljningen av julmust med 3,9 procent. (Enligt AC Nielsen.) Julmustkul: · Lagringstiden påverkar musten. Drycken får en något rundare och fylligare smak efter ett års lagring i glasflaska i en sval och mörk miljö. Finsmakare köper varje år julmust som de lagrar till nästa år. Drycken måste dock lagras i glasflaska. · Must passar särskilt bra till kryddig och salt mat. · För vuxna passar must utmärkt att blanda med öl. Mustens sötma och ölens beska gifter sig med varandra och ger en härlig smakupplevelse. Ibland kallas en öl-mustblandning för mumma, som dock egentligen är en mer komplicerad blandning med ingredienser som svagdricka, porter, öl och sockerdricka. Varför inte njuta av vår chefbryggmästare Johan Spendrups Julmumma? Den består av 2/3 liter mörkt julöl eller svart lager och 1/3 liter julmust, spetsad med 1 dl cognac. Smaken förhöjs ytterligare om man lägger till lite nejlika och pomerans. · Ett annat vuxentips är att experimentera fram egna drinkar. Förutom öl går julmust bra att blanda med exempelvis vodka, Jägermeister eller kaffelikör. Många tycker faktiskt om att mixa musten även med glögg. För ytterligare information, se www.spendrups.se eller kontakta: Caroline Ekman, informationschef, Spendrups Bryggeri AB 08-672 78 30, 0701-82 78 30, caroline.ekman@spendrups.se Spendrups Bryggeri AB grundades 1897. Vi är lika engagerade och passionerade när det gäller öl nu som då. Våra varumärken är: Spendrups, Norrlands Guld, Mariestads, Heineken, Loka m. fl. Familjeföretaget Spendrups är ett svenskt och oberoende bryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Vi har idag 1200 anställda och omsätter 2,1 mdr. Spendrups Bryggeri AB är ett dotterbolag till Spendrup Invest AB. www.spendrups.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/11/09/20041108BIT20570/wkr0002.pdf