Ny skandinavisk allians inom bryggeribranschen

Ny skandinavisk allians inom bryggeribranschen Spendrup Invest AB och Bryggerigruppen A/S (Danmark) och Borg Bryggerier Holding A/S (Norge) för förhandlingar om att skapa en skandinavisk allians. Spendrup Invest AB, ägare av Spendrups Bryggeri AB, Bryggerigruppen A/S och Borg Bryggerier Holding A/S för förhandlingar med avsikt att etablera en skandinavisk bryggeriallians. Som ett led i etableringen av alliansen önskar parterna överta aktier i Hansa Borg Bryggerier ASA (Hansa Borg), där Borg Bryggerier Holding A/S idag äger cirka 35 %. Ett norskt holdingbolag (där 15 % ägs av Spendrup Invest AB, 25 % av Bryggerigruppen A/S och 60 % av Borg Bryggerier Holding A/S) kommer att äga Hansa Borg. Institutionella ägare i Hansa Borg som i dag äger drygt 59 % av aktiekapitalet har givit Borg Bryggerier Holding A/S en option att förvärva denna aktiepost. Om optionen utnyttjas och förvärvet äger rum, kommer Borg Bryggerier A/S dessutom lämna ett köperbjudande till övriga minoritetsägare. Förhandlingarna förväntas vara klara i slutet av mars 2002. Motivet för alliansen är att stärka konkurrensen på den skandinaviska bryggerimarknaden. De senaste åren har vi sett en fortsatt konsolidering både bland kunder och konkurrenter med etableringar av interskandinaviska sammanslutningar och inköpssamarbeten. Genom etablerandet av en skandinavisk allians skapas förutsättningar för ett samarbete inom marknadsföring och försäljning. Spendrups, Hansa Borgs och Bryggerigruppen har alla starka "nummer två positioner" på sina respektive hemmamarknader. Alla tre bryggerierna har starka varumärken inom öl, vatten och läsk. Spendrups Bryggeri AB omsatte år 2001, 1,8 MSEK. Spendrups marknadsandelar i Sverige är: öl 26 %, läsk 14% och vatten 33%. Hansa Borg har i dag bryggerier i Bergen, Sarpsborg och Kristianssand. Hansa Borg omsatte år 2000, NOK 1,1 mdr. Företagets marknadsandelar i Norge är: öl 26%, läsk 12% och vatten 14%. Bryggerigruppen A/S omsatte år 2001 ca DKK 3,4 mdr där 60 % av omsättning är export. Företagets marknadsandelar i Danmark är: öl ca 20% och läsk ca 26%. För mer information kontakta: Spendrups Bryggeri AB Borg Bryggerier Holding Bryggerigruppen A/S A/S VD: Jens Spendrup VD: Hanne Egenæss Wiig VD: Jørgen Worning Spendrups Bryggeri AB Tfn: +47 691 871 01 Tfn. +45 567 715 03 Tfn. +46 8 672 77 00 Mobil: +47 909 674 99 Mobil: +46 701 82 77 16 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/12/20020312BIT00140/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/12/20020312BIT00140/wkr0002.pdf