Spendrups satsar på Virgin Cola

Spendrups satsar på Virgin Cola Spendrups planerar att i januari nästa år lansera Virgin Cola på den svenska marknaden. Slutförhandlingar pågår för närvarande och ett samarbetsavtal kommer att tecknas under hösten. Virgin Cola lanserades i England 1994 och har sedan dess rönt framgångar i länder som Italien, Frankrike, Schweiz, Kanada, USA, Sydafrika och Japan. - Virgin har ett unikt koncept och framgångarna visar att det finns utrymme för en uppstickare på den internationella colamarknaden. Produkten kommer att gå bra även i Sverige. Smaktester på svenska konsumenter har fallit mycket väl ut - kommenterar Jens Spendrup, VD i Spendrups. Som komplement till Virgin Cola kommer Spendrups också att lansera en egen cola i den traditionella svenska glasflaskan. Drycken blir en del av Spendrups Klassikersortimentet. Spendrups avser också därutöver att sälja och distribuera endera av varumärkena Coke eller Pepsi på restaurangmarknaden. Förhandlingar i den delen kommer att inledas under hösten. Spendrups nya strategi för colamarknaden föranleds av att bolagets licensavtal med Pepsi upphör vid årsskiftet. Colamarknaden utgör ungefär hälften av läskedrycksmarknaden i Sverige. - Nästa år kan vi erbjuda våra kunder ett bredare utbud av colaprodukter och är inte längre bundna till enbart ett märke. Dessutom erbjuder vi också legoproduktion av handelns egna läskedrycksmärken - kommenterar Jens Spendrup vidare. Pressmeddelandet finns på www.spendrups.se /infocenter För mer information, vänligen kontakta Spendrups Bryggeri AB: Mats Wester, marknadsdirektör, mobil 070-626 76 67 Ulrica Franzén, informationschef, mobil 070-636 00 35 Spendrups Bryggerier AB grundades 1897 och är ett av de ledande ölbryggerierna i Sverige med 1 100 anställda och en omsättning på drygt 1,7 miljarder kronor. Huvudkontoret är centralt beläget på Kungsholmen i Stockholm. Affärsidén är att tillverka, importera och marknadsföra drycker, företrädesvis bryggeriprodukter och vin. För Spendrups är miljöfrågorna en naturlig fortsättning på företagets långa tradition som ledande inom renhet och kvalitet. Öl ska bryggas på enbart malt, humle, jäst och vatten - utan tillsatser. Spendrups starkaste varumärken är Spendrups Original, Norrlands Guld och Mariestads samt på läsk/vatten, Jaffa och Loka. Produktionen är i huvudsak förlagd till bryggerierna i Grängesberg och Vårby. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/07/18/20000718BIT00280/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/07/18/20000718BIT00280/bit0002.pdf