Spendrups Vin AB och Åkesson Vin AB en realitet

Report this content

Spendrups Vin AB och Åkesson Vin AB en realitet Spendrups Vin AB och Åkesson Vin AB har nu etablerat samarbetet. Samarbetet, som tidigare meddelats, innebär att Spendrups Vin AB fr o m 1 mars 2002 övertar all distribution, försäljning och fakturering från Åkesson Vin AB avseende Systembolaget och restaurangmarknaden. Spendrups Vin AB utnyttjar härmed sin option att köpa den första delen av Åkesson Vin, 9 %, och har möjlighet att köpa resten av bolaget, 91 %, efter den 1 januari 2004 (jämf. pressmeddelande, 13 november 2001). De båda bolagens totala marknadsandel av Systembolagets totala försäljning av vin uppgår till 6,4 procent (ackumulerat per den 30 juni 2001). Det innebär att Spendrups Vin blir bli den tredje största aktören inom detta branschavsnitt. För mer information kontakta: Ulf Spendrup, vVD, Spendrups Bryggeri AB, tfn 0708-36 63 88 eller Anders Åkesson, VD, Åkesson Vin AB, tfn. 0708-45 64 79. När importmonopolet avskaffades 1995 var Spendrups en av de första att utmana även detta monopol. Sedan dess har verksamheten expanderat kraftigt och idag är Spendrups Vin AB, bland de 300 importörer som etablerats, den största leverantören till landets restauranger. Med 120 viner från 12 länder och tre importöl har bolaget tillfört Spendrupskoncernen ännu ett starkt konkurrensmedel. På Systembolaget är Spendrups viner främst företrädda av det största Riojavinet - El Coto. Spendrups Bryggeri AB är ett dotterbolag till Spendrup Invest AB. http://www.spendrups.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/21/20020321BIT01020/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/21/20020321BIT01020/wkr0002.pdf