Speqta anställer Fredrik Lindros som ny VD

Speqta AB:s (publ) styrelse har i dag beslutat att utse Fredrik Lindros till ny VD. Han tillträder tjänsten den 30 september 2019. Andereas Friis, medgrundare och nuvarande VD, fortsätter därefter att arbeta operativt i bolaget.

Fredrik Lindros har en mastersexamen i Business and Economics vid Handelshögskolan och flerårig erfarenhet av förändringsarbete, dels under tio år som managementkonsult på Accenture och dels på flera ledande poster på stora företag. Fredrik kommer närmast från en roll som Go-To-Market Director i EQT-ägda IP-Only där han medverkat i utvecklingsarbete som tagit bolaget från 680 miljoner kronor till drygt 18 miljarder kronor i börsvärde på sex år.

Fredrik Lindros har främst arbetat inom media, telekom och online-verksamheter. Som affärsutvecklingschef på SvD deltog han i den framgångsrika digitala omställningen. Dessutom är han något av en e-handelspionjär som redan 2001 byggde e-handelsplattform med bland annat Framfab.

"Det känns mycket glädjande att vi har lyckats rekrytera Fredrik. Vi i styrelsen är övertygade om att han kommer att bidra starkt till såväl aktieägarnas som bolagets bästa. VD-bytet sker i syfte att tillföra den kompetens som möjliggör för Speqta att utnyttja det slagläge som bolaget har, med en stark finansiell ställning på en marknad som växer snabbt. Speqta får med förstärkt management bra förutsättningar för att bli ett ledande bolag inom prestationsbaserad marknadsföring online. Vi bedömer att Fredrik Lindros har rätt bakgrund och drivet som krävs för att skala upp Speqta med sitt ledarskap och sin kompetens", säger Fredrik Burvall, ordförande i Speqtas styrelse.

Fredrik Lindros tillträder tjänsten 30 september 2019.

"Jag är väldigt entusiastisk inför att axla VD-rollen och uppgiften att skapa fortsatt tillväxt för Speqta. Affären som grundarna byggt upp har en stor potential och med Optimizer Invest som största ägare finns förutsättningarna att lyfta Speqta till nästa nivå", säger Fredrik Lindros.

Bägge grundarna till Speqta (tidigare MyTaste Group), Andereas Friis, nuvarande VD, och Jonas Söderqvist, kommer att fortsätta arbete att arbeta operativt i bolaget.

"Det är en perfekt lösning. Vi behåller bägge entreprenörerna som byggt upp bolaget i 16 år och tillsätter en ny VD med rätt förutsättningar att bygga en skalbar organisation som kan fortsätta expandera bolaget både organiskt och via förvärv", säger Fredrik Burvall.
Andereas nya roll blir som Chief Strategy Officer och Jonas blir Chief Growth Officer. Andereas Friis fortsätter som VD tills Fredrik Lindros tillträder.

Denna information är sådan information som Speqta AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 2 juli 2019 kl. 15:30 CET.

Fredrik Burvall
Styrelseordförande Speqta AB (publ)
fredrik@burvall.se

VD /
Medgrundare Speqta AB (publ)
andereas.friis@speqta.com

Speqta är ett digitalt mediehus som äger och driver ett ledande internationellt annonsnätverk samt ett antal digitala produkter och tjänster inom prestationsbaserad marknadsföring av e-handelsbutiker. Bolaget har två affärsområden: Speqta Shopping samt Speqta Food & Beverage. Bolaget är listat på Nasdaq First North Premier i Stockholm under namnet ”speqt”.

Bolagets Certified adviser är Västra Hamnen Corporate Finance AB, telefonnummer: +46 40 20 02 50,
e-mailca@vhcorp.se.