• Speqta AB/

Speqta lanserar Vinklubben SMART – en innovativ tjänst för vinimportörers annonsering på sociala medier

Speqta (PUBL) och Vinklubben lanserar nu sin första sociala medie-tjänst - Vinklubben SMART. Namnet är en förkortning som står för Social Media Automation in Real Time och är unik tjänst inom prestationsbaserad marknadsföring som hjälper vinimportörer att rikta marknadsföring för specifika produkter och som justeras i realtid.

Speqta och Vinklubben har tillsammans med en av sina kunder utvecklat en tjänst som blir den första på marknaden. Plattformen innebär att vinimportörer kan rikta sin sociala medie-annonsering för det fasta sortimentet och koppla den direkt mot geografiska punkter och distributionsnivåer. Resultatet blir att annonsering sker där det finns distribution vilket ger en bättre konsumentupplevelse, men även att distributionen för vinimportören ökar för specifika produkter. Det blir även ett kostnadseffektivt sätt att hitta nya målgrupper som sedan kan bearbetas för retargeting. Utvecklingen har skett tillsammans med en av Sveriges största vinimportörer Nigab som bland annat har produkter som Castelforte och Paul Jaboulet. Nigab har testkört tjänsten med två olika kampanjer vilket ledde till både ökad försäljning och ökad distribution.

Magdalena Roszkowska, affärsutvecklingsansvarig, Nigab, kommenterar:
Detta är ett nytt sätt att jobba på för oss, och resultatet blev över förväntan. Att kunna styra sin annonsering baserat på tillgänglighet har tidigare stått högt upp på önskelistan, och med hjälp av Speqta är vi här nu. Plattformen är skräddarsydd för att pricka in våra precisa behov, vilket leder till effektivitet och värdegenerering genom hela ledet för oss.

Fredrik Lindros, VD Speqta, kommenterar:
Detta är vår första innovativa tjänst inom sociala medier och den är helt unik på marknaden. Vi älskar teknik och att göra marknadsföring som ger en tydlig prestation. Att kunna optimera annonsering kopplat till geografiska punkter och
tillgänglighet är inte bara bra för konsumenter, utan också efterfrågat av vinimportörer då det ger dem möjligheten att träffsäkert ta sin affär till nästa nivå.”

Tjänsten lanserades i oktober och erbjuds nu till både existerande och nya vinimportörskunder.

Om Vinklubben SMART
Vinklubben SMART står för Social Media Automation in Real Time är en plattform som skapar automatiserade marknadsföringskampanjer i realtid på sociala medier och är nya tidens prestationsbaserade marknadsföring. Den styr annonseringen på sociala medier för att optimera försäljningen baserat på vinimportörens distribution. Tjänsten startar och pausar kampanjer automatiskt för att på så vis optimera kampanjbudgeten. Vinklubben SMART är en del av www.vinklubben.se erbjudanden.

För mer information:

Speqtas erbjuder de bästa prestationsbaserade lead genererings-plattformarna med hjälp av data och AI, och ska växa organiskt samt via förvärv på nya och befintliga marknader. Bolaget har två affärsområden, Speqta AdTech samt Speqta Content & Comparison. Bolaget är listat på Nasdaq First North Premier Growth Market i Stockholm under namnet “SPEQT”. Bolagets Certified adviser är Västra Hamnen Corporate Finance AB, telefonnummer: +46 40 20 02 50 e-mail: ca@vhcorp.se