Speqtas försäljning av Rahalaitos till Sambla har idag slutförts

Som tidigare meddelats har Speqta AB (publ) (”Speqta”) ingått avtal med Nordic Capital-ägda Sambla Group AB (”Sambla”) om försäljning av den ledande finska låneförmedlaren Eone Oy (”Rahalaitos”) genom avyttring av samtliga aktier i dotterbolaget Rahalaitos (”Transaktionen”). Tillträde i Transaktionen har ägt rum idag.

Vid tillträdet erlades köpeskillingen om cirka 40,4 MEUR (37,5 MEUR cash free basis). I samband med tillträdet återbetalade Speqta vidare samtliga utestående banklån till banken.

Tilläggsköpeskillingen i Transaktionen om maximalt 8,0 MEUR utbetalas senare baserat på utfallet av intäkterna samt EBITDA i Rahalaitos för perioden från och med den 1 november 2021 till och med och inklusive den 31 oktober 2022.

Speqtas VD Fredrik Lindros kommenterar:
”Detta är Speqtas största affär någonsin. Med en kassa på nästan 300 MSEK och inga räntebärande skulder så har vi ett flertal spännande strategiska möjligheter framför oss. Samtidigt som vi genomför vår strategiska översyn har vi satt högsta fart med arbetet för att nå högsta möjliga tilläggsköpeskilling.”

Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 1 december 2021 klockan 16:30 CET.

För mer information:

Speqtas erbjuder de bästa prestationsbaserade lead genererings-plattformarna med hjälp av data och AI, och ska växa organiskt samt via förvärv på nya och befintliga marknader. Bolaget har två affärsområden, Speqta AdTech samt Speqta Content & Comparison. Bolaget är listat på Nasdaq First North Premier Growth Market i Stockholm under namnet “SPEQT”. Bolagets Certified adviser är Västra Hamnen Corporate Finance AB, telefonnummer: +46 40 20 02 50 e-mail: ca@vhcorp.se