Minska skuldsättningen med ett nationellt kreditregister

Report this content

Överskuldsättningen är ett växande problem i Sverige. Idag beviljas många svenskar lån de inte klarar av att betala. Men med ett nationellt kreditregister skulle kreditprövningarna bli bättre och skuldsättningen skulle kunna minska.

Sverige går mot en oroande utveckling. Siffror visar på hur svenskarnas totala skuldsättning ökar och hos Kronofogdemyndigheten stiger den sammanlagda skulden till hela 82,7 miljarder kronor. En starkt bidragande orsak till den utveckling vi ser är en kraftig ökning av lån med snabb utbetalning, däribland snabblån och kontokrediter.

Det finns många anledningar till att läget ser ut som det gör. En sådan är att det finns brister i hur kreditprövningarna genomförs. I samband med kreditprövningen lagrar kreditupplysningsföretaget kreditupplysningen i sitt register i ett års tid. I registret hittar man även övrig information som används för att fastställa hur kreditvärdig en låntagare är. Problemet är bara att man inte har tillgång till andra företags register vilket kan göra det svårt att göra en korrekt bedömning av en låntagares betalningsförmåga. Den kreditupplysning som görs kommer exempelvis bara lagras i registret hos det företag som gjorde upplysningen.

UC är idag Sveriges största kreditupplysningsföretag. Men när du ansöker om ett lån utan UC får kreditupplysningsföretaget inte tillgång till UC:s register och den information som finns där om dig. Detta leder i sin tur till att personer som egentligen inte bör beviljas ett lån gör det ändå, därav kan hushållens skuldsättning fortsätta att öka.

Nationellt register kan vara lösning

Redan nu har flera röster höjts för införandet av ett nationellt kreditregister. Det skulle hjälpa kreditupplysningsföretagen att kunna göra en bättre bedömning av en låntagares ekonomiska situation om all information var tillgänglig och lagrades på samma ställe.

En ökad skuldsättning är ett växande samhällsproblem som kan slå hårt mot tusentals hushåll om räntorna skulle stiga kraftigt. Därför är det viktigt att ta tag i problematiken så fort som möjligt. Att det börjar föras diskussioner om ett nationellt kreditregister är ett första steg mot en förändring men än så länge finns inga besked kring när ett eventuellt register skulle kunna vara på plats.

Flera åtgärder för att minska överskuldsättningen

Ett nationellt kreditregister är ett första steg mot att minska den ökade skuldsättningen, men det finns mycket mer än så att göra. Det bör bland annat ställas högre krav på långivarna som många gånger är alldeles för generösa i sina bedömningar och lånar ut pengar till personer de vet kommer få svårt att betala skulden.

Samhället har även ett stort ansvar i att utbilda befolkningen redan från unga år i privatekonomi. Bättre och mer omfattande utbildning i skolåren skulle kunna få människor att fatta bättre ekonomiska beslut i vuxen ålder.

Dieter Wallmark-Kalisch
Produktansvarig