Spermosens AB (publ) Bokslutskommuniké 2023

Framsteg inom diagnostik av manlig fertilitet

1 januari – 31 december 2023

Väsentliga händelser under fjärde kvartalet

• Spermosens erhåller patentgodkännande i USA
  • Spermosens JUNO-Checked system redo för försäljning
  • Spermosens erhåller patentgodkännande i Sydkorea
  • Spermosens publicerar första resultat från användning av JUNO-Checked

Väsentliga händelser under helårsperioden

• Produktionsförberedande fas för kassettproduktion genomförd
  • Företrädesemission genomfördes under januari månad och blev övertecknad med 21 procent
  • Spermosens anställer Dr. Jae Y. Shin som CTO
  • JUNO-Checked instrument för forskningsändamål färdigställt
  • Spermosens beviljas bidrag från Vinnova för att attrahera spetskompetens
  • JUNO-Checked kassettprototyp testad
  • Bolaget upptar lån om totalt 8,7 MSEK för att säkerställa fortsatta marknadsförberedande aktiviteter
  • JUNO-Checked påvisar spermiers bindningsförmåga
  • JUNO-Checked kassett Gen 1 (RUO) färdigställd
  • Styrelsen föreslår att ingen utdelning lämnas för räkenskapsåret 2023

Väsentliga händelser efter helårsperioden

• Spermosens erhåller patentgodkännande i Australien

Finansiell Information

VD har ordet

Dagens diagnostik brister i bedömningen av spermiekvaliteten hos män. Flera studier har rapporterat försämrad spermakvalitet och andra markörer för manlig reproduktiv hälsa[i]. Behovet är stort vilket bland annat avspeglas i den globala marknaden för provrörsbefruktning som 2021 värderades till 21,9 miljarder USD och förväntas växa med en sammansatt årlig tillväxttakt (CAGR) på sex procent mellan 2022 till 2030. Med Gen 1 av vår produkt öppnar vi i ett första steg upp helt nya möjligheter inom ett såväl viktigt som eftersatt område.

Spermosens produkter baseras på en patentskyddad teknologi, som sträcker sig fram till augusti 2039. Med godkännande i USA, Sydkorea och Australien utökas patentskyddet ytterligare. Spermosens har sedan tidigare erhållit patentskydd för sin teknologi fram till 2039 på alla viktiga europeiska marknader, samt även i bland annat USA, vilket är positivt för vår kommersialisering.

Vårt fokus på analytiskt och kliniskt arbete ökar enligt plan.  Samarbetet med Reproduktions Medicinskt Centrum i Malmö och testning med humana prover utgör en viktig del i utvecklingen. Resultat från studierna säkerställer att kundens kravbild på våra produkter tydliggörs och beaktas.

Produktion och global distribution bygger vi tillsammans med erfarna kontraktstillverkare. De partnerskap vi har ger tillgång till flexibel produktionskapacitet, säkerställer att kvalitet och kostnadseffektivitet uppnås redan vid låga volymer. Användandet av CE-märkt teknologi från PalmSens skapar nya möjligheter, och kostnaderna för instrumentutveckling reduceras.

Under kvartalet besökte jag och vår CTO FlexMedical Solutions i Skottland. En imponerande anläggning och ett väldigt kompetent team. Produktionen sker med hög kvalitét, är snabbt skalbar och fasta kostnaderna är låga. Viktiga parametrar och, som ger Spermosens mycket bra förutsättningar att växa.

Behovet av Spermosens produkter för förbättrad diagnostik och därmed förbättrade förutsättningar för önskat resultat vid assisterad reproduktionsteknologi (ART) fortsätter öka. Japan, en av de absolut största marknaderna med nästan en halv miljon behandlingar växte med över 10 procent under 2021[ii]. Globalt utförs idag mellan tre och fyra miljoner behandlingar. Vi beräknar nå positivt kassaflöde redan vid en årlig global försäljning av ca 10 000 kassetter.

Färdigställandet av Gen 1 ger oss främst möjlighet att öka kunskapen från praktisk användning, att öka tillgängliga vetenskapliga data från studier, samt bygga marknadsnärvaro och ge kunder en positiv användarupplevelse.Flera studier planeras ske under första halvåret 2024. Arbetet med att färdigställa Gen 2 av produkten pågår. Hastigheten i utvecklingen anpassas utifrån tillgång till finansiering.

Styrelsen och ledningens tidigare kommunicerade bedömning att Bolaget behöver tillföras cirka 60 MSEK under perioden 2023–2025 kvarstår. Av detta tillfördes Bolaget en nettolikvid om cirka 19 MSEK från företrädesemissionen under januari 2023.

Spermosens har tecknat avsiktsförklaringar avseende framtida försäljning för forskningsändamål med utvalda kunder i Skandinavien och USA. Eftersom det inte finns konkurrerande alternativ till JUNO-Checked finns möjligheten att utveckla Lab Developed Tests[iii] (LDTs). Användning av produkter avsedda för forskningsändamål kan då även användas för diagnostik.

Jag vill rikta ett stort tack till alla våra investerare för fortsatt förtroende och till teamet för alla ansträngningar i vårt viktiga arbete. Arbetet med att introducera Gen 1 av JUNO-Checked till utvalda kunder pågår parallellt med den fortsatta utvecklingen.

Ulrik Nilsson
VD Spermosens AB

Frågor kring rapporten besvaras av:

Ulrik Nilsson, VD

Tel: +46 (0)72-888 28 11

E-post: uni@spermosens.com

[i] https://doi.org/10.1093/humupd/dmac035

[ii] https://www.asahi.com/ajw/articles/14993204

Denna information är sådan som Spermosens är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-02-09 08:00 CET.

Taggar: