Spermosens AB (publ) offentliggör delårsrapport januari - september 2023

Spermosens AB delårsrapport för perioden januari-september 2023, finns nu tillgänglig på Bolagets hemsida samt bifogad i detta pressmeddelande.

JUNO-Checked kassett Gen 1 klar

Väsentliga händelser under det andra kvartalet

• Spermosens upptar lån om totalt 8,7 MSEK för att säkerställa fortsatta marknadsförberedande aktiviteter
  • Spermosens JUNO-Checked kassett Gen 1 (RUO) färdigställd

Väsentliga händelser efter kvartalets slut

• Spermosens AB JUNO-Checked påvisar spermiers bindningsförmåga
  • Spermosens erhåller patentgodkännande i USA

Finansiell Information

VD har ordet

Vi är oerhört stolta över de framsteg vi gör och med färdigställandet av Gen 1-kassetten tar vi nu nästa steg mot kommersialisering. Kvartalet har präglats av framgångsrikt utvecklingsarbete och vi fortsätter vårt metodiska arbete. Finansiering för att säkerställa fortsatta marknadsförberedande aktiviteter har genomförts. Tillgång till finansiering är en förutsättning för att bibehålla hastigheten i utvecklingen.

Behovet av Spermosens produkter för förbättrad diagnostik och därmed förbättrade förutsättningar för önskat resultat vid assisterad reproduktionsteknologi (ART) fortsätter öka. Japan, en av de absolut största marknaderna med nästan en halv miljon behandlingar växte med över 10 procent under 2021[i]. Vi beräknar nå positivt kassaflöde redan vid en årlig global försäljning av ca 10 000 kassetter. Globalt utförs mellan tre och fyra miljoner behandlingar och vi ser goda tillväxtmöjligheter.

Spermosens produkter baseras på en patentskyddad teknologi. Vårt globala patentskydd stärktes nyligen ytterligare när även det amerikanska patentverket, United States Patent and Trademark Office, godkände vårt patent. Patentskydd sträcker sig fram till augusti 2039.

Produktion och global distribution bygger vi tillsammans med erfarna kontraktstillverkare. De partnerskap vi har ger tillgång till flexibel produktionskapacitet, säkerställer kvalitet och kostnadseffektivitet uppnås redan vid låga volymer. Uppbyggandet av den kommersiella verksamheten följer samma strategi. Vi bygger en snabbt skalbar organisation med låga fasta kostnader.

Samarbete med Reproduktions Medicinskt Centrum i Malmö och testning med humana prover utgör en viktig del i den löpande utvecklingen. Resultat från studierna säkerställer att kundens kravbild på våra produkter tydliggörs och beaktas.

Färdigställandet av Gen 1 ger oss främst möjlighet att öka kunskapen från praktisk användning, att öka tillgängliga vetenskapliga data från studier, samt bygga marknadsnärvaro och ge kunder en positiv användarupplevelse. Under arbetet med Gen 1 har vi identifierat ytterligare möjligheter för utvecklingen av Gen 2, nästa steg i vår plan.

Andra steget är att färdigställa Gen 2 av produkten, fortsatt för forskningsändamål.

Spermosens har tecknat avsiktsförklaringar avseende framtida försäljning för forskningsändamål med utvalda kunder i Skandinavien och USA. Eftersom det inte finns konkurrerande alternativ till JUNO-Checked finns möjligheten att utveckla Lab Developed Tests[ii] (LDTs). Användning av produkter avsedda för forskningsändamål kan då även användas för diagnostik.

Tredje steget innebär verifiering och validering av JUNO-Checked Systemet i kliniska studier. Samtidigt förbereds full marknadslanseringen. Fjärde steget innebär designtransfer och förberedelser inför tillverkning avsedd för allmän användning på kliniker och laboratorium runt om i världen. Femte steget innebär full certifiering gjord av tillsynsmyndigheter.

Spermosens har avtalat med ett antal finansiärer, däribland mig själv, om ett lån om totalt 8,7 MSEK. Styrelsen och ledningens tidigare kommunicerade bedömning att Bolaget behöver tillföras cirka 60 MSEK under perioden 2023–2025 kvarstår. Av detta tillfördes Bolaget en nettolikvid om cirka 19 MSEK från företrädesemissionen under januari 2023.

Jag vill rikta ett stort tack till alla våra investerare för fortsatt förtroende och till teamet för alla ansträngningar i vårt viktiga arbete. Arbetet med att introducera Gen 1 av JUNO-Checked till utvalda kunder pågår parallellt med den fortsatta utvecklingen av Spermosens.

Ulrik Nilsson
VD Spermosens AB

Bolagets finansiella rapporter finns tillgängliga på

www.spermosens.com

Frågor kring rapporten besvaras av:

Tel: +46 (0)72-888 28 11

E-post: uni@spermosens.com

Denna information är sådan information som Spermosens AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades för offentliggörande den 13 oktober 2023 klockan 08:00.

[i] https://www.asahi.com/ajw/articles/14993204

Denna information är sådan som Spermosens är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2023-10-13 08:00 CET.