Spermosens JUNO-Checked kassett Gen 1 (RUO) färdigställd.

Spermosens JUNO-Checked kassett Gen 1 (RUO) baserad på patenterad teknologi färdigställd.

Framgångsrikt utvecklingsarbete och klinisk forskning på Spermosens, inklusive samarbetet med RMC, har lett till stora förbättringar av biosensorns prestanda och mätmetoden. Våra resultat validerar kärnteknologin och bekräftar funktionen hos JUNO-Checked-kassetten som används i kombination med ett CE-märkt instrument för JUNO-Checked System. Spermosens har patentskydd för sin medicinska utrustning inklusive biosensorn och dess användning för spermieurval. Utvecklingen av JUNO-Checked System för diagnostiskt bruk fortsätter i enlighet med Spermosens planering.

"Denna för första gången någonsin utvecklade biosensorn som möter ett växande marknadsgap möjliggjordes genom de dedikerade och gemensamma insatserna från Spermosens, RMC Malmö och FlexMedical Solutions Ltd." säger Dr. Jae Y. Shin, CTO Spermosens

”Vi är oerhört stolta över de framsteg vi gör och med färdigställandet av Gen 1-kassetten tar vi nu nästa steg mot kommersialisering.”, säger Ulrik Nilsson, VD för Spermosens.

RMC Malmö är en av de tre största offentliga IVF-klinikerna i Sverige; under Region Skånes regi och utför årligen drygt 2 000[i] embryoåterföringar.

Denna information är sådan som Spermosens är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2023-09-20 07:58 CET.