Spermosens utser valberedning inför årsstämma 2024

Enligt de principer för inrättande av valberedning som antogs på årsstämman 2023 ska utseende av valberedning ske senast sex månader före den ordinarie bolagsstämman. Stämman uppdrar åt styrelsens ordförande att ta kontakt med de tre röstmässigt största aktieägarna enligt Euroclear Sweden AB:s utskrift av aktieboken per den 30 september 2023, som vardera utser en ledamot av valberedningen. För det fall någon av de tre största aktieägarna inte önskar utse en ledamot av valberedningen ska den fjärde största aktieägaren tillfrågas och så vidare intill dess att valberedningen består av tre ledamöter. Fler än sex aktieägare behöver dock inte tillfrågas. Vidare ska styrelsens ordförande adjungeras till valberedningen.

Valberedningens uppgift är att inför årsstämman lägga fram förslag avseende val av ordförande vid årsstämman, val av ordförande och övriga ledamöter i styrelsen, i förekommande fall val av revisor, arvodesfrågor och därtill hörande frågor. Valberedningens förslag skall presenters i kallelsen till årsstämman.

Valberedningen kan belasta bolaget med nödvändiga kostnader och utlägg som krävs för att valberedningen ska kunna fullgöra sitt uppdrag. Arvode för arbete utgår inte till valberedningens ledamöter.

Valberedningen inför ordinarie årsstämma 2024

• Ordförande: Kushagr Punyani, eget innehav
  • Sören Melsing Fredriksen, representerar eget innehav
  • Eva Nilsagård – adjungerad, ordförande Spermosens AB

Valberedningen kan kontaktas via: nomination@spermosens.com

Sista dag att lämna förslag till Valberedningen infaller den 31 januari 2024.

Ytterligare information om valberedningen finns på bolagets hemsida.