Äldre diskrimineras i läkemedelsvården

SPF anser att åldersdiskrimineringen i läkemedelsvården kan och bör undvikas. Den samlade kunskapen inom området tyder på att mycket kan förbättras för äldre, multisjuka patienter. Ju fler läkare en patient träffade under 2010 ju fler olämpliga läkemedel ordinerades. Andelen multimedicinerade äldre och andelen med olämpliga läkemedel kan därför tolkas som mått på kvaliteten i äldrevården i kommunerna.

- Samtidigt som människor med stigande ålder blir känsligare för läkemedel, så behandlas de med allt fler mediciner. Det är förknippat med onödiga sjukvårdsbesök och inläggningar på grund av biverkningar och krockande läkemedel, säger Lars Nilsson, sakkunnig i SPF och prof. em. i farmakologi.

• Under 2011 hade omkring 46 procent av befolkningen 80 år och äldre under året hämtat ut tio eller fler läkemedel på recept från apoteken.

• Kunskap saknas om hur läkemedel ska doseras eller kombineras för äldre, eftersom läkemedel främst utprovas på yngre.

• Omkring en tredjedel av 80 år och äldre har ordinerats läkemedel som Socialstyrelsen listat som olämpliga.

- Totalansvaret för läkemedelsbehandling av äldre multisjuka patienter bör ligga hos en utsedd läkare, som gör en helhetsbedömning av om patientens totala läkemedelsbehandling är rimlig, säger Karl Erik Olsson, förbundsordförande i SPF. Det har vi krävt i flera år utan resultat. Dessutom bör alla behandlingar följas upp, vilket inte görs idag. Det ska finnas mål för behandlingen, säger han.

För vidare information kontakta: Lars Nilsson, lars.nilsson@spf.se; 070-602 3981.

SPF är en ideell, partipolitiskt och religiöst obunden intresseorganisation för seniorer. SPF växer snabbt och har i dag cirka 262 000 medlemmar i 850 föreningar och 27 distrikt spridda över hela landet. SPF ger ut medlemstidningen Veteranen med nio nummer per år och en upplaga på 204 300 ex.

Ju fler läkare en patient träffade 2010 ju fler olämpliga läkemedel ordinerades. Kvaliteten i äldrevården kan ses som sambandet andelen äldre med multimedicinering och andelen olämpliga läkemedel.

Ju fler läkare, ju fler läkemedel för äldre.
Lars Nilsson, sakkunnig SPF