Alla känner sig inte värdigt behandlade före pensioneringen

SPF har gjort en medlemsundersökning med tusentals svar. Den visar att femton procent av de som svarade upplevde sig annorlunda behandlade på arbetsplatsen några år innan pensioneringen. Av dessa fick var femte mindre att göra, fick inte delta i diskussioner samt tappade inflytande.

Undersökningen skickades ut till ett slumpmässigt urval och något fler kvinnor än män svarade. 44 procent av dem som svarade var 65-69 år, 37 procent 70-74 och 16 procent 75-79 år. 252 av Sveriges kommuner är representerade bland dem som svarade.

Alla valde inte själva att gå i pension

Sju procent av pensionärerna uppmanades av sina arbetsgivare att gå i pension. Detta gäller i något större utsträckning kvinnor än män och de känner sig något mer maktlösa inför sin ålderdom.

En av tio pensionärer anser att de blir negativt behandlade/bemötta på grund av sin ålder. Något fler kvinnor än män tycker detta.

Nästan fyra av tio pensionärer tycker att pensioneringen blev bättre än vad man hade tänkt sig. 15 procent tycker att den blev sämre än de hade tänkt sig och det gäller främst de som själva valde att gå i pension.

Var femte pensionär oroar sig för sin ålderdom, men försöker samtidigt att skapa de bästa möjliga förutsättningarna för framtiden. Sju procent oroar sig och känner sig totalt maktlösa kring att förbättra utsikterna.

Undersökningen som genomförts med hjälp av Hero Kommunikation visar att de flesta själva väljer att gå i pension redan i 60-65 års ålder. Detta rimmar dåligt med samhällets önskemål och behov om pensioneringar vid exempelvis 75.

Träffa oss under Almedalsveckan i Visby så får du veta mycket mer om hur äldre har det i samhället. Kom till vårt seminarium:

Detta hade aldrig hänt mig om jag varit yngre

Karl Erik Olsson, SPF:s förbundsordförande, inleder och Lars Nilsson, sakkunnig, berättar om SPF:s program för att motverka ”Ålderism” alltså hur vi kan och ska bekämpa fördomar och diskriminering på grund av ålder.

Karl Erik Olsson leder så en eldig paneldebatt med:

Gunnar Wetterberg, SACO:s samhällspolitiska avdelning, Lars Andersson, professor i gerontologi, läran om det friska åldrandet, och som har skrivit en bok om just ”ålderism”. Dessutom deltar Margareta B. Kjellin, riksdagledamot (M) socialutskottet ansvarig för äldrepolitik och Maj Rom, projektchef avdelningen för vård och omsorg, SKL.

Måndag 2 juli, kl. 16-17:30 Oskarssalen, Krukmakarens Hus, Mellangatan 21.

Förfriskningar.

Seminariet webbsänds, www.spf.se.

SPF är en ideell, partipolitiskt och religiöst obunden intresseorganisation för seniorer. SPF växer snabbt och har i dag cirka 266 000 medlemmar i 850 föreningar och 27 distrikt spridda över hela landet. SPF ger ut medlemstidningen Veteranen med nio nummer per år och en upplaga på 204 300 ex.

Snabbfakta

SPF har gjort en medlemsenkät och fått 2700 svar. Det visar en klar tendens till att äldre särbehandlas på arbetsmarknaden.

SPF arbetar för att få bort fördomar och diskriminering av äldre
Cathrine Swenzén
Vi ska ta bort diskriminering av äldre
Lars Nilsson, sakkunnig SPF